Om de verbinding tussen de brug over de sporen en het Martelarenplein in Leuven voor fietsers te versoepelen heeft Bureau d’Études Greisch een fietsspiraal ontworpen. Met de nieuwe constructie hoopt de stad Leuven fietsers vlotter toegang te bieden tot het station. Het begin van de werken wordt verwacht in 2016.
Het hoogteverschil overwinnen
De grootste uitdaging bestond er volgens het bureau in om rekening te houden met een hoogteverschil van maar liefst zes meter zonder in te boeten aan comfort, veiligheid, leesbaarheid, duidelijke aansluitingspunten, of een duidelijke scheiding tussen voetgangersstromen en fietsers. Uiteindelijk overwint het ontwerp deze obstakels met twee omwentelingen. Dit zorgt ervoor dat de lengte oploopt tot ongeveer 150 meter. Bovendien sluit de spiraal zo aan op het bestaande platform halverwege de aansluiting geeft richting Stadskantoor en publieke lift. Het meest in het oog springende gedeelte is de grote uitkraging van ruim 20m lang boven het Martelarenplein. Doorheen de spiraal blijft de monumentale trap voor voetgangers toch perfect toegankelijk.
Elegant en discreet
Hoewel het ontwerp veel voeten in de aarde had, zijn de ontwerpers er wel in geslaagd om hun ontwerp netjes te integreren in de omgeving. De nieuwe fietsspiraal kronkelt in de hoogte rond de bestaande trappen, maar is discreet en elegant aanwezig. Fietsers kunnen verder genieten van een beperkt hellingspercentage, een royale breedte, en een leesbaar traject naar of van het station.