Stationsomgeving Borgloon wordt groene toegangspoort voor Haspengouwse ‘Fruitroute’ (a2o & Burolandschap)

De metamorfose van de stationsomgeving in de schaduw van de stroopfabriek in Borgloon is weldra een feit. Deze week zijn de werken gestart aan het Stationsplein. Dat is meteen ook de aftrap van de uitvoering van de ‘Fruitroute’ door Haspengouw. Deze buitengewone fietsroute is een ontwikkeling van het provinciebestuur en Visit Limburg, en verbindt het beste van de fruitstreek. Een uniek traject dat de gasten onderdompelt in de rijkdom van het Haspengouwse terroir.

Bezielers van dit bijzondere project zijn het provinciebestuur, Visit Limburg en de stad Borgloon. Deze partijen sloegen de handen in elkaar en lieten een ontwerp voor de stationsomgeving opmaken door a2o architecten en Burolandschap. Het ontwerp werd gerealiseerd met respect voor de natuur en de erfgoedwaarde van de site. Het omvat de inrichting en organisatie van de voormalige stationsomgeving tot bezoekerssite, als fietsverbinding op het voormalige fruitspoor, en als uitvalsbasis voor de wandelaars en fietsers. Want de ‘Fruitroute’ loopt letterlijk dwars door de stationsomgeving.

 

Paviljoen als blikvanger

Het nieuwe paviljoen is dé eyecatcher met zijn strakke pure vormgeving en verwijst naar de vroegere stationsomgeving. Op subtiele wijze wordt het paviljoen uitgerust met rustplekken, laadpunten, informatiedragers, enz. Het plein transformeert tot een prettige groene omgeving waarbij de parking subtiel verdoken ligt.

De tijdelijke maatschappij Aertssen-Keulen staat in voor de uitvoering van de werken aan de stationsomgeving. De werken verlopen in drie fasen, waarvan de eerste fase van de voorbereidende werken vandaag starten. In augustus start de bovenbouw van het paviljoen en tegen maart 2024 moeten alle omgevingswerken afgerond zijn.  De vernieuwde stationsomgeving zal als blikvanger voor Borgloon en Haspengouw het toeristisch seizoen 2024 inluiden.

 

Centrale ligging

De totale kostprijs van de transformatie van de stationsomgeving bedraagt 7,9 miljoen euro (inclusief btw) en wordt gefinancierd door de provincie Limburg, stad Borgloon, Fluvius en AWV. De keuze om de stationsomgeving van Borgloon te ontwikkelen is ingegeven door de centrale ligging van Borgloon in het Haspengouwse landschap, de erfgoedwaarde van de site, de aanwezigheid van het fruitbelevingscentrum, en van services zoals het bezoekersonthaal, fietsverhuur, … Het doel is om deze bijzondere plek uit het verleden van Borgloon een dynamische en betekenisvolle rol voor de toekomst te geven.

“We zijn als stad heel tevreden dat de stationsomgeving van Borgloon flink opgewaardeerd wordt”, aldus burgemeester Jo Feytons. “Nu de werken gegund zijn, kan de spade eindelijk in de grond en kijken we uit naar de realisatie van dit mooie project dat niet alleen een flinke meerwaarde zal betekenen voor de inwoners van Borgloon maar ook voor onze gasten die willen proeven van al het moois dat Haspengouw te bieden heeft.”

 

‘Fruitroute’ als onderdeel van Limburg, fietsparadijs

De grondige transformatie van de stationsomgeving van Borgloon kadert in de realisatie van de ‘Fruitroute’. Meer nog, het is hét toonaangevende pilootproject in de realisatie van de ‘Fruitroute’ doorheen het terroir van Haspengouw, één van de betekenisvolle fietsbelevingen van het ’Cycling Synergy’-programma. Dit is het investeringsprogramma voor innovatieve en ambitieuze fietsprojecten van Visit Limburg zoals ’Fietsen door het Water’ in Bokrijk, ‘Fietsen door de Bomen‘ in Bosland en ‘Fietsen door de Heide‘ in het Nationaal Park Hoge Kempen. Stuk voor stuk fietsbelevingen die internationale erkenning genieten en Limburg sterk op de kaart zetten als fietsparadijs.

Voor de aanleg van de ’Fruitroute’ kocht de provincie Limburg in 2017 de oude spoorwegzate van het Fruitspoor van de NMBS. De ‘Fruitroute’ verbindt Sint-Truiden, Borgloon en Tongeren via het voormalige Fruitspoor, dat in 1878 werd aangelegd om fruit en suikerbieten te vervoeren.

Bron: Igor Philtjens
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners