Het stadsvernieuwingsproject in Doornik kadert in het multimodaal platform 2.0 bij het treinstation van Doornik en is deel van de SMARTournai-projectenportfolio. Het project omvat verschillende stedelijke ontwikkelingen, waaronder het stationsplein, het Crombez park en de Rue Royale. Om dit project succesvol uit te voeren, werd er een multidisciplinair team samengesteld. Sweco’s team hield toezicht op de studie en uitvoering van de werkzaamheden. Voor het ontwerp werd nauw samengewerkt met STUDIO Paola Vigano.
Het project, dat verschillende transities (mobiliteit, ecologie en groene ruimtes) begeleidt, heeft als doel het centrum te verfraaien. Dit maakt de stad aangenamer om te wonen en te bezoeken, bevordert de commerciële activiteit en ontwikkelt alle vormen van mobiliteit met aandacht voor veiligheid.
Cédric Desmarets, Project Manager bij Sweco : “Dit stadsvernieuwingsproject streeft naar esthetische verbetering en revitalisering van de verbinding tussen het station van Doornik en de “kathedraal” wijk, het historische hart van de stad dat op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. De herinrichting van het stationsplein en de Rue Royale draagt bij aan het 'verzachten' van de openbare ruimte. Het doel is om de leesbaarheid te verbeteren, continuïteiten en alternatieven te ontwikkelen, te activeren en het gebruik ervan multifunctioneel te maken.”
Gorike Vercauteren, Senior Project Leader bij Sweco: “Bij de opknapbeurt van de openbare ruimte is rekening gehouden met het woon- en winkelkarakter van de wijk rond de Rue Royale. Ook de historische waarde van het stadscentrum en de belangrijke rol van deze route voor trein- en busreizigers zijn meegenomen. Veel verkeersstromen gaan door naar het stadscentrum, temeer omdat Doornik een belangrijk onderwijscentrum is dat dicht bij de Franse grens ligt.”
Het project is meerdere keren aan de bevolking voorgelegd en is aangepast op basis van feedback van omwonenden en het openbaar onderzoek dat heeft plaatsgevonden. Het voorplein van het station is omgetoverd tot een groot voetgangersplein, waar voorheen de verkeerszone (parkeergebied) voor het stationsgebouw was. Er zijn ook enkele grote sierbomen geplant.
Het Crombez park is opgeknapt met een speelruimte voor kinderen, veilig straatmeubilair en opnieuw ingerichte bloemperken. Het park en het plein zijn uitgebreid om in lijn te zijn met de boulevard en de zijgevels. Een terrastuin zorgt voor de verbinding tussen het station en de Rue Royale en biedt nieuwe functies voor het park in relatie tot de horeca. Het bestaande erfgoed, het prieel, het standbeeld, de balustrade van het kleine riviertje en de opmerkelijke bomen in het park zijn gerestaureerd en geaccentueerd.
De Rue Royale is nu aantrekkelijker voor iedereen – bewoners, handelaren, klanten en alle andere gebruikers. De inrichting is eenvoudig maar doelgericht, met porfier bestrating en gegoten beton (gladde bekisting). Voetgangers kunnen ongehinderd door de straat wandelen. Dankzij het ontbreken van niveauverschillen of randen zijn de parkeerplaatsen in de Rue Royale en op het Crombez plein flexibel ingericht.
De herinrichting van het stationsplein en de Rue Royale leidt tot veranderingen in mobiliteit en parkeren, met als doel het doorgaand verkeer in het centrum sterk te verminderen. Het autoverkeer op de boulevards bij het station wordt teruggebracht naar 2×1 rijstroken, met busbanen en aangewezen leveringszones in de Rue Royale.
Dit project is een samenwerking tussen de stad Doornik, NMBS, TEC en SPW, gericht op de lange termijn ontwikkeling van de stationswijk. Zo wordt het busstation gemoderniseerd en uitgebreid (TEC), het parkeeraanbod vergroot (NMBS) en de boulevards des Nerviens en des Déportés heringericht (SPW).