Onze huiscolumnist Filip Canfyn leest op dezelfde dag dat de Vlaamse Regering ‘Regelrecht’ lanceert, een campagne pro adminstratieve vereenvoudiging en contra regeldruk, een verbijsterend opiniestuk (De Tijd, 21.02.25.) van advocaat Stijn Verbist, onder de titel ‘Wie controleert de ambtenaar nog?’.
Ik neem het opiniestuk van meester Stijn Verbist, dat de machtsverhouding tussen politiek mandataris en ambtenaar behandelt, hieronder quasi integraal over. De getallen tussen haakjes verwijzen naar mijn opmerkingen verderop.
“Een ambtenaar is (…) iemand die werkt voor de overheid. (…) In het Engels wordt gesproken van een civil servant. (…) De ambtenaar vervult dus een dienende functie. En omdat hij voor de overheid werkt, staat het algemeen belang voorop. (1) Een belangrijk onderscheid met een politiek mandataris is dat de ambtenaar niet verkozen wordt. (2) (…) Hij moet de politieke mandataris ten dienste staan, zodat die de overheid goed geschraagd kan besturen en zodat de overheid goed functioneert. In het belang van de burger. (3) Nu zijn er twee factoren, die die driehoeksverhouding tussen ambtenaar, politiek mandataris en burger zwaar onder druk zetten. Enerzijds is er de war on talent, die maakt dat het ook voor openbare besturen niet eenvoudig is goede werkkrachten aan te trekken en te houden. (4) Anderzijds is er nog de steeds groeiende complexiteit en kwantiteit van regels, wetten en reglementen. (5) Die twee factoren hebben de voorbije jaren geleid tot een bijna geruisloze kanteling van de macht. Waar alleen verkozen mandatarissen kunnen bogen op een democratisch gelegitimeerde macht, dan zien we dat die macht langzaam maar zeker is geërodeerd ten voordele van de ambtenaren. (6) Zij beschikken over de kennis. (7) (…) een derde factor: de door sociale en andere media aangezwengelde cultus van verontwaardiging. Iedereen is er als de kippen bij om een politicus in functie te betrappen op ‘beïnvloeding’. De problematiek is vaak veel te complex om uitgelegd te krijgen en eens beschuldigd is men aangeschoten wild. (8) Een en ander heeft niet alleen tot gevolg dat de werkelijke machtsbasis stilaan is verschoven naar het ambtenarenkorps, maar ook dat dat ambtenarenkorps niet altijd even kordaat en met de vereiste kennis van zaken wordt gecontroleerd. ‘Als de ambtenaar het zo heeft geadviseerd, zal het wel juist zijn’, klinkt het soms. Er is echter geen enkele natuurwet die garandeert dat wat een ambtenaar zegt of doet, correct is. (9) (…) Uiteraard mogen ambtenaren een eigen mening hebben en deze of gene ideologie aanhangen. Problematisch wordt het als die overtuiging een invloed heeft op de uitoefening van de ambtenarentaak, waarbij een eigen specifieke invulling wordt gegeven aan wat al dan niet van algemeen belang is. (10) (…) de regeldrift van de overheid (is) bijzonder problematisch. Samen met de toenemende onwetendheid van sommige politieke mandatarissen, die niet zelden opnieuw moeten leren waarvoor ze zijn gekozen: de overheid leiden en besturen, met daadkracht en kennis van zaken. (11)”
Ik loop al meer dan veertig jaar rond in de wereld van hogere en lagere overheden. Ik kan àl mijn opmerkingen onderbouwen met voorbeelden en observaties. Ik heb in die tijd ook geleerd dat je, voor je iets van een advocaat leest en voor waar aanneemt, altijd moet vragen wie zijn opdrachtgever is. Wie is de duivel van Stijn Verbist?