Onze huiscolumnist Filip Canfyn heeft te doen met de grote Heizelhoogmis alias BATIBOUW, die sinds mensenheugnis qua populariteit alleen moest buigen voor kampioen Autosalon maar nu naar een tweede adem zoekt. De baksteen blijkt al maar zwaarder op de maag te liggen.
Ik laat mij vertellen dat het niet meer zo goed gaat met BATIBOUW. Een sedert lang dalend aantal bezoekers wordt vanzelfsprekend beantwoord door een krimpende kwantiteit standhouders, zodat het verdienmodel van zo’n grootschalige verkoopshow ernstig in gevaar komt.
Ik laat mij ook vertellen dat vooral Janneke en Mieke niet meer in drommen opdagen omdat het geëxposeerd aanbod hen niet meer lokt terwijl datzelfde aanbod verdunt omdat Janneke en Mieke niet meer massaal verschijnen. Een vicieuze cirkel op de Heizel dus. Voorbeelden? Eén: de verkavelaars huren geen halve paleizen meer in om kant-en-klare huizen te verpatsen: er zijn sowieso minder klanten en die kopen niet meer in Brussel maar ter plaatse. Twee: de materiaalproducenten dimmen hun oppervlaktebehoefte want de Vlaming, die nog bouwt met zelfgekozen architect en aannemer en die alvast bakstenen en vloertegels wil besnuffelen, die Vlaming sterft af. Drie: wat men ook beweert, het blijft héél stilletjes voor integrale renovatie, die verder kijkt dan wat zonnepanelen, dakisolatie of badkamerpimping. Men papt, men houdt nat maar de bouwmarktkramer heeft daar geen boodschap aan, laat staan dat hij daarvoor nog dure standjes met bubbels inricht.
Kan het zijn dat de klassieke BATIBOUW-bezoeker (net als de typische Voedingssalon-fan) gewoonweg bejaard geworden is? Om het mediagenieker te zeggen: slaat de vergrijzing ook toe in Paleis A tot Z? De oudstrijder van de bloeiperiode van overal en altijd bouwen is nu (quasi-)gepensioneerd en bemiddeld. Zijn interesseveld beperkt zich tot twee topics en die behoeven geen BATIBOUW. Eén: waar vind ik comfortabel zorgvastgoed om in te investeren en gebeurlijk in te wonen? Niet op BATIBOUW. Twee: waar vind ik interessante appartementen om in te investeren en gebeurlijk in te wonen? Niet op BATIBOUW.
Zou BATIBOUW zich niet beter volledig herbronnen om nog betekenisvol te kunnen blijven? Wat meer écht urgente issues behandelen, wat minder greenwashing promoten, wat aperter focussen op meerwaarde voor de samenleving? Dan moet BATIBOUW de kaart trekken van kwaliteit, van relevantie, van maatschappelijk rendement en niet meer van kwantiteit, van omzet, van mercantiel gewin. BATIBOUW zelf moet dan stoppen met de eigen vergrijzing.