Steen & Been: Chinees voor de Chinezen

Onze huiscolumnist roept op tot wat meer respect en aandacht voor een kunstenaar-fotograaf, die zelfs aan de Chinezen mag uitleggen hoe de Vlaamse gebouwde ziel eruit ziet.

Het is exact zeven jaar geleden dat ik voor het eerst Herman Van Den Boom contacteerde en wat later ontmoette. Hij had net in onze contreien wat zeldzame media-aandacht gekregen voor zijn project en boek ‘Neighbours’, een confronterende reeks van koppels van driegevelwoningen langs Vlaamse wegen. (Google ‘herman van den boom neighbours’!)

Herman ziet zichzelf terecht als een kunstenaar en wil geenszins een journalist genoemd worden. Mag ik deze eminente fotograaf meer passende epitheta toedichten? Vastlegger van de Vlaamse gebouwde ziel. Chroniqueur van de gerafelde alledaagsheid. Roger Raveel met een lens. Artistiek psycho-analyticus. Wanneer hij een serie maakt over afvoerpijpen tegen zijgevels, dan kreunen mijn hersenen van genot, ergens tussen warme liefde voor surrealisme en guilty pleasure voor oerbanaliteit. In zijn foto’s verankert hij meesterlijk de natte droom van de pendelende middenklasse in verkavelingsvlaanderen. Musea en prijzen all over the world achten hem hoog maar in zijn eigen biotoop klinkt de erkenning niet evenredig. Waarop wachten Bozar, Singel en tutti quanti voor een overzichtsexpositie? Herman wordt in 2020 zeventig …

 

"Wie in China oneliners mag debiteren als ‘here reality is surreal’ en ‘here every house is a monument to tolerance’, die verdient in eigen land een standbeeld en een tentoonstelling."

 

China heeft hem wél ontdekt. Het cultuurmagazine ‘Chinaworld’ publiceert in het laatste nummer van 2018 een waslijst foto’s en een lijvig interview. Klein probleem: hoe leg je aan een Chinees (in het Engels) uit wat een driegevelwoning is of, nog erger, wat een wachtgevel is? Hilarisch! ‘A semidetached house is a single family dwelling, built as one of a pair that share one common wall.’ De term ‘wachtgevel’ wordt al helemaal niet vertaald maar raak omschreven als ‘a wall of a house awaiting connection to another house to form a semidetached pair’. En dan moet het beste nog komen: ‘the blank facade creates a kind of absurd sculpture in the landscape, waiting for a partner that will bring an even more absurdly idiosyncratic dream referring the aspirations, aesthetics and philosophy of its owner’.

Wie in China oneliners mag debiteren als ‘here reality is surreal’ en ‘here every house is a monument to tolerance’, die verdient in eigen land een standbeeld en een tentoonstelling.

 

Van 20 december t.e.m. 28 februari is er een tentoonstelling te zien van het werk van Herman van den Boom in de Galerie Nadja Vilenne in Luik. Enkel op afspraak te bezoeken. 

Deel dit artikel:
Onze partners