Onze huiscolumnist Filip Canfyn moet denken aan ‘Ik wil de grootste zijn’ (1975) van Raymond van het Groenewoud wanneer hij toevallig op de lijst van de vijfentwintig hoogste wolkenkrabbers van de toekomst stoot. Raar maar waar: deze uitingen van megastatusdrang blijken zich af te spelen in een zeer kleine wereld.
De mij totaal onbekende ‘Council on Tall Buildings and Urban Habitat’ (de afkorting CTBUH klinkt nog serieuzer) maakt een lijst van de vijfentwintig hoogste torens ‘under construction’ en het gaat inderdaad over grote jongens: minder dan 386 meter wordt het niet.
Vaststelling 1. 80% van die wolkenkrabbers komen in China te staan. Egypte, Saoedie-Arabië, Maleisië, Thailand en de USA vullen dunnetjes het peloton aan.
Vaststelling 2. 50% van die wolkenkrabbers worden ontworpen door 3 architectenkantoren. Zelfs Norman Foster krijgt er maar ééntje en blijkt de enige starchitect, die in de prijzen valt.
Adrian Smith + Gordon Gill Architecture (AS+GG) uit Chicago, goed voor 15% van de opdrachten, mogen ook de grootste hebben: de Jeddah Tower (1.002 meter) in Saoedie-Arabië. Vastgoedtroep met giga-ego.
Kohn Pedersen Fox Associates uit New York krijgen eveneens 15% van de koek. Zij komen maar buiten voor (kan)torens en luchthavens, die ze zo steriel en zielloos mogelijk vorm geven. Zij zijn medeplichtig aan Hudson Yards (zie mijn ‘Instagram-Manhattan’ van 06.11.2019.) en aan Corporate Village, 130.000 m² glazen werkkasten in Zaventem, een lonende samenwerking met (je raadt het nooit) Michel Jaspers & co.
Skidmore Owings & Merill (SOM) uit Chicago tekenen voor 20% van de opdrachten. Dit huis van vertrouwen sinds 1936 heeft wél een portfolio, dat niet overheerst wordt door spiegelglas, banaliteit en grootheidswaanzin. Hoewel … De huidige hoogste toren, de Burj Khalifa (830 meter) in Dubai, is van hun hand, net als het recente NAVO-hoofdkwartier in Brussel. Onze hoofdstad mag dan weer vele SOM-zonden vergeven uit dankbaarheid voor het Marnixgebouw, de vroegere Bank Brussel Lambert, een eenvoudig meesterwerk langs de Kleine Ring. Beton en inox geven een immens kantoorvolume (1961) elegantie en tijdloosheid. Ik herinner mij nog de ontwerpwedstrijd uit 1989 voor de uitbreiding: ons en andere voorstellen haalden het niet, dat van SOM wel. Die voegden gewoon een exacte kopie van het bestaande gebouw toe. Tot op vandaag blijft dat de juiste keuze.
Van elk van de 25 hoogste wolkenkrabbers ‘under construction’ kunnen we alleen maar hopen dat daar geen exacte kopie van gebouwd wordt binnen 30 jaar.