Onze huiscolumnist Filip Canfyn ruimt het papieren archief van zijn vader op en stoot op een verrassend document: een studie rond een metro in de Gentse binnenstad. We keren bijna 50 jaar terug in de tijd.
In oktober 1975 levert Groep Planning een eindrapport af in het kader van een stedenbouw- en verkeerskundig onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeerswezen. Mijn vader is mede-auteur van deze studie rond “de plannen voor de aanleg van een semi-metro-tunnel voor tramlijn 4 in de bedding van de Leie”. Je leest het goed, bijna een halve eeuw geleden vond men het verstandig om de belangrijkste verkeersas in de Gentse historische binnenstad ondergronds, zelfs ‘onderwaters’ te leggen.
Gent zit in die dagen in een dipje: geen groei, stadsvlucht door jonge bewoners, veroudering, verkrotting, verarming, steeds meer auto’s en steeds slechter openbaar vervoer. Vandaag klinken die stedelijke fenomenen nog altijd vertrouwd maar nu durft men niet meer denken aan een metro.
Het eindrapport concludeert in elk geval zeer duidelijk dat een tunneltracé niet deugt. Het alternatief voor een gewone tram is niet alleen veel duurder maar wordt ook als “stedenbouwkundig nadelig” en “verkeerskundig onnodig” weggezet. Eigenlijk moet vooral ingegrepen worden in het chauffeursgedrag: de vele wagens in het centrum blokkeren de vlot- en snelheid van de tram.
Het rapport formuleert dan ook een geniaal want simpel advies: de Veldstraat, de centrale winkelstraat, autovrij maken. Het wordt nog wachten tot 1985, terwijl de Leie al die tijd onverstoord en ongetunneld stroomt en wij maar met mondjesmaat wijzer worden.
PS
Wie het volledige eindrapport wil, kan het krijgen, als het maar zorgvuldig bewaard wordt. Een mailtje (met adres en motivatie) naar liesbeth@palindroom.be kan volstaan.