Gelegen aan de Li rivier in Guilin, een prefectuurstad in het noordoosten van de Guangxi regio in China, bestaat gastenverblijf The Other Place uit kamers met verschillende thema's. Studio 10 ontwierp twee van die kamers, genaamd Dream en Maze, in een illusoire Escher-geïnspireerde stijl.
Eigenaar Feifei Yi vroeg de studio om een creatieve en bovenaardse renovatie die de aard van het hotel zou weerspiegelen als een \"schuilplaats van de bruisende wereld\". Hierbij zou optimaal gebruik worden gemaakt van de bestaande zeven meter hoge structuur met een schuin dak.
\"Na een eerste bezoek aan de site, die slechts een onafgewerkte betonnen kamer was, zagen we de mogelijkheid om ruimtelijk iets bijzonders te doen. Dit was mogelijk omdat de ruimte ongewoon hoog was en bijna als een kapel aanvoelde,\" zegt de studio. \"Er ontstonden enkele obscure gedachten.\"
De twee eigenzinnige interieurs zijn voorzien van raadselachtige gewelfde deuropeningen en anti-zwaartekracht trappen, gebaseerd op Eschers bekende labyrintachtige Relativiteit lithografie.
In de Dream kamers creëert een kleurenpalet van lichtroze en wit volgens de studio een serene en frisse omgeving, in een poging om de ruimtes te distantiëren van de chaos van het alledaagse leven. Een verwijzing van de studio naar snoep en marshmallows - kleuren die ze associëren met zoete dromen, waarmee ze speels verwijzen naar de setting van de slaapkamer.
De Maze kamers beschikken over gouden en bosgroene tinten, bedoeld om een sprookjesachtig geheim bos met verborgen deuren die tot onbekende dingen leiden na te bootsen.
Beide kleurenpaletten weerspiegelen het idee van een utopie of een alternatieve wereld, geïnspireerd door de naam van het gastenverblijf, The Other Place. De studio wilde de kamers onderscheiden van de ruimtes die we in het dagelijks leven tegenkomen.
Alle componenten die de echte wereld aanduiden, zoals verlichtingsarmaturen en elektronische apparatuur, zijn verborgen achter een reeks zwart geschilderde nepdeuren, waardoor het onberispelijke en grillige karakter van het interieur behouden werd.
Fotografie door Chao Zhang.