In de Amsterdamse wijk De Pijp blaast Studio Modijefsky het bruine café terug leven in. Met dat kroegentype in hun achterhoofd maken de ontwerpers van Arie op de hoek een moderne interpretatie van een bruin café. Traditionele materialen creëren de typische, oude atmosfeer en worden gecomplementeerd door op maat gemaakte en moderne elementen.
Op de hoek van de Ferdinand Bolstraat en de Quillijnstraat transformeert Studio Modijefsky het gebouw uit 1876, dat al sinds de Tweede Wereldoorlog een café is, in Arie op de hoek. Het moderne bruine café verwijst naar de legendarische Amsterdamse bars. Die zijn gecreëerd door mensen die in hun eigen woning eten en drinken serveerden om wat extra geld te verdienen. De typische door sigarettenrook verkleurde muren blijven in Arie op de hoek achterwege en worden vervangen door gebeitste houten panelen.
Door daaraan andere populaire materialen uit die tijd toe te voegen, zoals stof, tegels en koper, recreëert de ontwerpstudio de atmosfeer van het verleden. De houten vloerplanken lopen over in een traditionele Nederlandse terrazzovloer die een zone vormt rond de bar en de hoge tafels tegen de binnenwand van het café. Tegen de buitenmuur in de Quillinstraat staan lichtbruine tafels om een lager zitgedeelte te creëren. Het donkere beukenhout is rijkelijk gebruikt in het interieur en wordt aangevuld met verschillende tinten blauw in onder andere de bar en de rugleuningen van de ingebouwde zitbanken. Ook rood en geel vormen hier en daar een accentkleur in de verlichtingsarmaturen en het plafond.
Omdat de bar zichtbaar is vanaf de beide ingangen van het café maken de ontwerpers er een blikvanger van. De donkerblauwe, blinkende tegels lopen van de achterwand van de bar tot het platfond en reflecteren het neonlicht, dat ook weerkaatst in het marmeren werkblad. De verweerde bronzen voetrail is een extra klassiek element dat ook terugkomt onder de zitbanken. Een op maat gemaakte koelkast verwijst naar het soort ijskasten die je in het begin van de twintigste eeuw nog kon vinden in het café.
Dat is niet het enige op maat gemaakte element in Arie op de hoek. Ook de verlichtingsarmaturen zijn een knipoog naar de authentieke atmosfeer. Daarbovenop vormt de bar de overgang tussen het hoge zitgedeelte aan de voorkant en het lage, meer comfortabele zitgedeelte aan de achterkant. Beide ruimtes hebben een eigen uitstraling. Terwijl de gebruikers aan de voorkant een visuele rijkere omgeving vinden, komen ze aan de achterkant terecht in een meer ontspannen, monotone sfeer. De spiegels die recht tegenover de ramen in het smallere gedeelte van het café hangen, vergroten de ruimte en zorgen voor een open gevoel.