Beliris, de publieke bouwexpert voor Brussel, heeft zopas de Suzan Danielbrug ingehuldigd. Fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer kunnen voortaan een kortere en aangenamere route nemen over het kanaal van Brussel, dat de Simon Bolivarlaan verbindt met de Havenlaan en de Picardstraat. "Deze brug is een belangrijke technische verwezenlijking en bevordert duurzame mobiliteit in een wijk in volle ontwikkeling", klinkt het bij Beliris. Het ontwerp van de 200 meter lagen stalen brug is van de hand van het Bureau Greisch.
De 200 meter lange brug is opgebouwd uit vier delen: een hoofdoverspanning van 60 meter over het kanaal geflankeerd door twee kortere overspanningen van 30 meter over de kades en een helling van 80 meter tussen twee woongebouwen die de verbinding maakt met de Simon Bolivarlaan. Het bestaat uit twee verkeerszones: een 7 meter brede asfaltstrook voor het openbaar vervoer en een 6 meter brede voetgangers- en fietserszone met een houten bekleding. Vanaf 5 oktober zullen twee MIVB-buslijnen de brug oversteken om het Noordstation te bereiken: bus 14 vanuit Jette en bus 20 vanuit Sint-Agatha-Berchem. In de komende jaren zal ook een nieuwe tramlijn, die momenteel door de MIVB wordt bestudeerd, van de brug gebruik maken.
Made in Belgium
De 1200 ton wegende staalconstructies werden vervaardigd in een gespecialiseerd atelier in Gent en vervolgens per binnenschip vervoerd. De staalconstructie van het voetgangersgedeelte werd gebouwd in een atelier in de buurt van Kortrijk.
In totaal investeerde Beliris 9,4 miljoen euro in de werken, die over een periode van drie jaar werden uitgevoerd door de aannemersvereniging Jan De Nul - Aelterman en werden ontworpen door het studiebureau Greisch.
Een brug slaan
Door de twee zijden van het kanaal opnieuw met elkaar te verbinden, vergemakkelijkt de brug ontmoetingen en brengt ze een nieuwe dynamiek tussen de Noordwijk en Tour & Taxis. Brusselaars en pendelaars verplaatsen zich nu makkelijker tussen deze twee belangrijke polen van de stad en zullen binnenkort kunnen genieten van het toekomstige park Allée du Kaai op de Beco- en Materialenkaai, waarvan de werken onlangs zijn begonnen.
De naam Suzan Daniel, die gekozen werd door de Brusselaars, is een eerbetoon aan een emblematische figuur van de Belgische LGBTI+ gemeenschap en staat ook symbool voor het belang van bruggen bouwen tussen verschillende gemeenschappen.
Vernieuwing kanaalzone
"De bouw van de Suzan Danielbrug draagt bij tot de vernieuwing van de Brusselse kanaalzone tot een gezelligere plek, die beter toegankelijk is voor het openbaar vervoer en voor de actieve weggebruikers. De brug vormt een extra verbinding tussen de verschillende wijken, net zoals de twee nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen, Loredana Marchi en Fatima Mernissi, die een jaar geleden zijn ingehuldigd. De Suzan Danielbrug zal ook een centraal element zijn van de toekomstige herinrichting van de Materialenkaai, door Beliris, tot een groen recreatiegebied. Beliris bouwt zo verder aan de stad van morgen, voor de Brusselaars en voor alle bezoekers van onze hoofdstad", aldus Karine Lalieux, minister van Pensioenen en Sociale integratie bevoegd voor Beliris.
Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: "Ons Kanaalgebied is 14 km lang en doorkruist zeven Brusselse gemeenten. Tot nog toe was het een hele uitdaging om meer samenhang te creëren tussen de gemeenten en wijken aan beide zijden van het water. Met ons Kanaalplan, willen we net de twee oevers met elkaar verbinden. De Suzan Danielbrug speelt hierin een zeer belangrijke rol. Ze zal verplaatsingen van en naar het Noordstation vanop Tour en Taxis vergemakkelijken. Dankzij Beliris, zullen zowel Brusselaars als bezoekers beide wijken vlotter kunnen ontdekken."