Sweco Belgium zal de projectcoördinatie en detailed design verzorgen van de infrastructuurwerken en inrichtingen van de automatische metrosectie van Lijn 17 "Le Bourget RER – Le Mesnil Amelot". De Franse openbare instelling Société du Grand Paris (SGP) is de opdrachtgever.
De opdracht bestaat erin de blauwdruk en infrastructuurprojecten van het Franse openbaar transportnetwerk Grand Paris Express te ontwerpen, uit te werken en uit te voeren. Het consortium onder leiding van Sweco Belgium werd als partner voor Lijn 17, sectie Le Bourget RER/Le Mesnil-Amelot, weerhouden. Het ereloon voor het consortium bedraagt om en bij de 49 miljoen euro.
Een van de belangrijkste knooppunten
Lijn 17 beslaat ongeveer 20 km, waarvan 5 km bovengronds. De lijn bevindt zich vooral in de randstad, doorkruist twee luchthavens (Le Bourget en Charles De Gaulle), een expositiepark en landbouwgebieden. Het traject zal aansluiten op het toekomstig station Le Bourget RER (buiten deze opdracht), dat één van de belangrijkste knooppunten zal worden van het toekomstige Grand Paris Express.
Partnerschap
Sweco Belgium heeft het projectbeheer in handen, de coördinatie van de studies van civiele techniek en engineering van de stations en de bijbehorende werken. Dit in partnerschap met de engineeringbureaus Ingerop, AIA Ingénierie, drie architectenbureaus (Benthem Crouwel, Atelier Novembre Architecture en Explorations Architecture) en tal van onderaannemers zoals Amberg, CEBTP en Iris Conseil.
Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium, verklaart: “Wij zijn verantwoordelijk voor het volledige projectmanagement en samen met Ingerop staan wij in voor de burgerlijke bouwkunde van de stations, de kunstwerken en de tunnel. Om alles in goede banen te leiden, zullen wij in Saint-Denis een kantoor inrichten om als team aan dit project te werken. Ik ben echt verheugd over het feit dat SGP meegeeft dat deze gunning, waarvoor onze teams en ikzelf de offerte mee opgesteld en verdedigd hebben, vooral gebaseerd is op onze ruime knowhow, ons plan van aanpak en de complementariteit met onze partners. De toewijzing van dit project zal onze expertise op het vlak van metro- en civiele bouwkunde internationaal versterken.” Metrostations Lijn 17 omvat zes metrostations en bestaat uit twee tunnelsecties aan de uiteinden. Het tracé wordt onderbroken door een bovengronds gedeelte dat hoofdzakelijk als viaduct gerealiseerd zal worden. Dit zijn de stations: Le Bourget Aéroport, Triangle de Gonesse, Parc des Expositions, Aéroport Charles de Gaulle Terminal 2 en Le Mesnil-Amelot. Parc des Expositions is een bovengronds station. De vermelde stations zullen de blikvangers van het nieuwe transportnetwerk worden. Ze zullen beantwoorden aan de hoogste eisen op gebied van beleving, comfort, stiptheid en communicatie.
Op vraag van de klant werd onderzocht of de indienstelling klaar kan zijn tegen 2024.