't Belfort Puurs: "Dit project raakt alle limieten"

Logistieke centra schieten als paddenstoelen uit de grond. Toch neemt het logistieke centrum ’t Belfort in Puurs een opvallende plaats in als we het over industriebouw hebben. Of zoals Bert Loyson het formuleert: “Dit project raakt alle limieten.” De kolommen hebben indrukwekkende lengtes. Met een gewicht van meer dan 60 ton behoren ze tot de uitgesproken zwaargewichten. En betonnen vloeroverspanningen van 23 meter zijn ook niet alledaags.

Het logistiek distributiecentrum ’t Belfort in Puurs is gebouwd in opdracht van de firma Castelein, die hier de logistiek van Continental Foods gaat beheren. Het complex bestaat uit drie gedeeltes, waaronder een hoogbouw gedeelte van 4.413 m2 en twee magazijnen van elk 2.400 m2. Aan de voorzijde bevinden zich de laad- en loskades met op de eerste bouwlaag een orderpickzone en op de tweede bouwlaag een werkvloer. Deze zijn samen goed voor zo’n 12.000 m2. Aan de achterzijde vormen transportbanden de fysieke verbinding tussen het logistieke centrum en de magazijnen van Continental Foods.


Extreme getallen

In Vlaanderen wordt industriele hoogbouw in de regel opgetrokken met een staalconstructie. Castelein koos echter voor een betonconstructie. “Dit was de aftrap voor een aaneengesloten reeks van extreme getallen”, vertelt Bert Loyson, projectleider van Valcke Prefab Beton. “In het hoogbouwgedeelte zijn de kolommen 29 meter lang. Dat zijn de langste kolommen die ooit binnen Valcke zijn geproduceerd. Die extreme lengte had directe gevolgen voor het transport. Op de bouwplaats stonden niet minder dan vier kranen opgesteld: twee kranen van 130 ton, een van 110 ton en een van 70 ton. Zo is – met behulp van drie montageploegen – binnen 130 dagen 20.000 ton beton op zijn plaats gebracht.


Horizontaal en verticaal transport

De gevelpanelen aan de voorgevel – de som van de lengtes van alle panelen bedraagt niet minder dan 1 kilometer – zijn geproduceerd in lichtgrijs beton, elk gedecoreerd met vier verticale ribben. Ook dit was nieuw voor Valcke Prefab Beton. Zij maakten hiervoor aangepaste bekistingen. Gevelpanelen worden doorgaans horizontaal gemonteerd maar vanwege het ribpatroon gebeurde dat hier in verticale richting. Loyson: “De panelen kwamen horizontaal op de werf aan en zijn met twee kranen geplaatst. De eerste kraan verplaatste ze in horizontale richting, daarna nam een andere kraan het transport in verticale richting over.” 

 

Samen met alle grensoverschrijdende getallen heeft het gebouw een prachtige slanke uitstraling. 


Overkappingen in spanbeton

Het expeditiegedeelte heeft twee tussenverdiepingen met elk een overspanning van 23 meter. Deze werden gerealiseerd met geprefabriceerde voorgespannen TT-elementen. “Het was een nadrukkelijke wens van de opdrachtgever om de expeditieruimte vrij te houden, zonder kolommen. Dit hebben we gerealiseerd met TT-vloerelementen van 23 meter lang”, legt Loyson uit. “Voor overspanningen van dit formaat, gecombineerd met de gegeven belasting, is dat de beste optie.” Het dak van de hoogbouw is uitgevoerd met TT-dakelementen van 12 meter.

"Nu het centrum er staat, wordt de keuze van de eigenaar om in beton te werken, bevestigd. Het biedt thermisch comfort en een strakke planning. Bovendien wordt het perceel op de meest economische manier benut. De structuur en de gevel van het hoogbouwmagazijn maken deel uit van de aangrenzende magazijnen, waardoor ze niet ontdubbeld zijn. Daarbij grenst het warehouse aan de productie-eenheid van een van haar klanten. Met een volautomatisch hoogbouwmagazijn – gecombineerd met conventionele magazijnen – kan deze infrastructuur een optimale service bieden. Zij beschikt over een opslagcapaciteit van 30.000 pallets, waarvan 20.000 in de hoogbouw. Ten slotte is het een schitterend gebouw. Samen met alle grensoverschrijdende getallen heeft het een prachtige slanke uitstraling.”

Bron: FEBE
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners