Voormalig beursorganisator Textirama vzw, bekend van de Belgische textielbeurzen Intirio en MoOD, richt Textirama Foundation op. Daarmee wil de vzw innovatie ondersteunen en het imago van de Belgische textielindustrie versterken. De Foundation zal dat voortaan doen door een startkapitaal te leveren voor ideeën en projecten met een innovatiepotentieel in de textiel.
De toenemende digitalisering en de huidige economische dynamiek dwingen de textielsector om nieuwe paden te bewandelen. Daarom is Textirama Foundation in het leven geroepen. Die zal tweemaal per jaar een oproep lanceren voor projecten en ideeën die de sector verniewen. Er worden twee doelgroepen beoogd. Studenten en kennisinstellingen kunnen concepten of ideeën indienen waarvoor de haalbaarheid nog onderzocht dient te worden. Uit die groep kiest Textirama Foundation twee kandidaten die elk 5.000 euro ondersteuning ontvangen. De tweede doelgroep zijn ondernemers met een project waarvoor al een prototype of een proof of concept bestaat. Eén winnaar mag zich gelukkig prijzen en ontvangt 40.000 euro.
Textirama Foundation gelooft dan ook dat de huidige digitale transitie kansen biedt die de sector een jonger en dynamischer imago bezorgen. “De textielsector heeft in de voorbije decennia een aantal overlevers en sterke bedrijven voortgebracht”, vertelt Françis Dejonge, voorzitter van de vzw Textirama. “Dat is hoofdzakelijk door innovatie gebeurd. Om de sector daarin verder te stimuleren en hem anderzijds ook het bijhorende positieve imago te geven, hebben we Textirama Foundation opgericht.” De ingediende voorstellen omvatten media, markten, producten en processen. Ze kunnen bijvoorbeeld zuiver marketinggericht zijn, maar evenzeer gaan om de digitalisering van het productieproces.
Na het digitaal indienen van het project, worden de deelnemers uitgenodigd om hun idee te pitchen aan een jury. Die is samengesteld uit ondernemers in de textielsector en experten die ervaring hebben in de start-up en scale-up wereld. De voorzitter van de jury is Piet Verhoeve, voormalig CEO van Hangar K, “winnovator”, auteur en professor ingenieurswetenschappen aan de UGent. Hij neemt samen met Francis Dejonghe het roer in handen.
“Enerzijds is er de geldelijke prijs, die een springplank kan zijn voor het bedrijf”, vindt Verhoeve. “Maar de uitgesproken erkenning is nog belangrijker. Het feit dat een aantal doorgewinterde experten uit diverse domeinen het idee relevant vinden voor de industrie is een blijvende waarde van de award. Die kan je inzetten in de bedrijfsvoering, bijvoorbeeld om investeerders aan te trekken, om klanten te overtuigen of je geloofwaardigheid als ondernemer te versterken.”
Hoewel er tweemaal per jaar een oproep wordt gelanceerd, kan je je het hele jaar door inschrijven. De tweejaarlijkse deadlines zijn 30 oktober en 31 maart. Voorstellen die later binnenstromen, worden automatisch doorgeschoven naar de volgende jurering. De eerste maakt Textirama Foundation midden december 2019 bekend.