De toekomst van de 32.000 vierkante meter grote Marie Thumas-site aan de Leuvense Vaart wordt steeds concreter. De oude conservenfabriek wordt grotendeels gerenoveerd en krijgt binnenin een volledig nieuwe indeling: er komen werkplaatsen en kantoren, aangevuld met horeca, winkels, sport en cultuur. Op die manier moet de site opnieuw een belangrijke economische functie gaan vervullen aan de Vaart. Daarnaast kan je binnenkort opnieuw wonen op Marie Thumas, zowel op het dak van het fabrieksgebouw, als in twee nieuwe woongebouwen. Op vlak van duurzaamheid moet de nieuwe werk- en woonwijk alvast niet onderdoen: de hele site blijft vrij van fossiele brandstoffen door het gebruik van geothermie. Het ontwerp van de site is uitgetekend door de architecten van KRAS architecten, in overleg met de stad Leuven en projectontwikkelaar Revive. MACOBO-STABO staat in voor de stabiliteitsstudie.
Projectontwikkelaar Revive uit Gent lichtte zopas een tipje van de sluier over de toekomst van de Marie Thumas-site in Wilsele. De voormalige conservenfabriek gaat in ieder geval niet tegen de grond. De projectontwikkelaar en de stad beslisten om het gebouw te renoveren, vanwege de erfgoedwaarde. Het fabrieksgebouw dateert immers uit 1886: toen was het de allereerste conservenfabriek van ons land. De ingenieur die het bouwde, Edmond Thumas, vernoemde zijn bedrijf naar zijn vrouw Marie. Een kleine eeuw later kwam het bedrijf echter in financiële problemen, waardoor het in 1977 de deuren moest sluiten. En nu krijgt de site – na enkele jaren gebruikt te zijn voor een mix van activiteiten – dus een nieuw leven.
“We verwijderen de metalen gevelbekleding van de voormalige fabriek, om zo het gebouw in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. De oude bakstenen gevel wordt dus terug zichtbaar en wordt gerestaureerd. Daarnaast nemen we uiteraard ook de binnenkant van het gebouw stevig onder handen: die krijgt een volledig nieuwe indeling", aldus Philip Rubbens, Revive.
De bouwwerken van de 32.000 vierkante meter grote site verlopen in twee fases. Zo kunnen verenigingen zoals de kayakclub en de dansschool hun activiteiten verder zetten tijdens de werken van de eerste fase.
Ondernemen, maar ook ontspanning en wonen
Het nieuwe project op de grens tussen Wilsele en Leuven voorziet atelierruimtes voor productie-activiteiten en kantoorruimtes, maar krijgt ook plaats voor horeca, winkels en sport en cultuur.
“Leuven is ongeveer een jaar geleden uitgeroepen tot meest innovatieve stad van Europa. En daar zal een bedrijvensite als Marie Thumas enkel toe bijdragen. Het moet namelijk echt de werkplek van de toekomst worden. Dankzij de schaal van de gebouwen kunnen we bovendien een grote diversiteit aan werkplekken creëren: van casco-ruimtes over afgewerkte kantoren tot grote werkplaatsen, die toegankelijk zijn met een cargo-bike, maar ook met een bestelwagen. En daarbuiten wordt het vooral een site vol leven, daar zorgen de winkels, horeca, sport en cultuur voor”, aldus Philip Rubbens, Revive
Daarnaast voorzien de plannen – in mindere mate – ook ruimte voor wonen. Zo komen er twee nieuwe woongebouwen, alsook woningen bovenop de voormalige fabriek.
“De bedoeling is om er een heel open, toegankelijke wijk van te maken. Ook dat is een contrast met het verleden: het fabriekgebouw is jarenlang vrij gesloten geweest, met maar één toegangspoort en langs alle kanten muren er omheen. Maar binnenkort zullen er verschillende doorsteken zijn, die allemaal zicht hebben op de achterliggende groene heuvel. Bovendien wordt dezelfde openheid doorgetrokken binnenin het gebouw: de verschillende ruimtes zullen allemaal met elkaar in verbinding staan. Zo kunnen de ondernemers elkaar gemakkelijk ontmoeten in deze gemeenschappelijke ruimtes. Dat past helemaal binnen de moderne filosofie van de ‘open netwerk economie’: uitvinders, makers en denkers, samen op één plek”, aldus Philip Rubbens, Revive.
Geothermie
De Gentse vastgoedontwikkelaar heeft alvast duidelijk zijn stempel gedrukt wat duurzaamheid betreft: de site zal volledig vrij zijn van fossiele brandstoffen. Alle ruimtes worden namelijk verwarmd via geothermie. Verder krijgt de site heel wat zonnepanelen en worden de gevels volgens de strengst mogelijke normen geïsoleerd.
“Ook naar mobiliteit toe geven we voorrang aan duurzame alternatieven: de fiets komt op de eerste plaats. Fietsers zullen zelfs rechtstreeks het gebouw kunnen binnenrijden op verschillende niveaus, van het gelijkvloers tot de bovenste verdieping. Een logische keuze: de site ligt namelijk langs de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel. Wie met de auto komt, kan ondergronds parkeren”, aldus Philip Rubbens, Revive