De tweede lezing in de reeks van [w]interieuravonden was een succes. De lezingenreeks wordt al voor de 17e keer georganiseerd door de richting interieurvormgeving van Thomas More Mechelen. Nadat enkele laatkomers een extra stoel bijzetten, kon Tom Mares van het ontwerpersduo PJ Mares van start gaan.
‘The logic of the Scandinavians and the sexiness of the Italians’, de baseline van PJ Mares en de titel van de lezing, geeft weer waar het bedrijf voor staat: de rationaliteit van Scandinavië gecombineerd met warme en sexy materialen van de Italianen. Tom Mares vertelt hoe het duo PJ Mares, gevormd door Tom Mares en Peter-Jan Scherpereel, tot stand kwam.
Grens tussen kunst en functionaliteit
Tom Mares verdeelt zijn carrière zelf op in 3 delen. De eerste fase omvat zijn leven als net afgestudeerde interieurarchitect. Na zijn stage bij Dirk Meylaerts is hij daar ‘blijven plakken’. “Bij Meylaerts was ik vooral bezig met het uitwerken van ideeën. Alles was heel conceptueel en we tastten de grens tussen kunst en functionaliteit af. Die beginjaren hebben me gevormd.”
Zo kreeg Mares de opdracht om een boekenkast om te vormen tot salontafel. Bij dat project raakte hij voor de eerste keer in de ban van kleur.
Ronde hoekjes
‘Deel 2’ van zijn professionele leven werd ingeluid door een eerste opdracht als zelfstandige. Voor het duplexappartement in Antwerpen liet Mares zich inspireren door vliegtuig- en scheepvaartesthetiek. Het was het begin van wat hij zelf ‘ronde hoekjes’ noemt. Bij de inrichting van het café Kaaitheater in Antwerpen werd terug duidelijk hoe belangrijk kleur is voor Mares. “Ik gebruikte testbeeldkleuren: de kleuren die vroeger op tv verschenen bij het testbeeld. Dat vloeide voort vanuit het idee dat wat we kennen en wat vertrouwd aanvoelt, als gezellig en mooi wordt ervaren. Een van de mooiste complimenten die ik ooit kreeg, was dat ik werk op een ‘Tarantino-manier’. Net als de beroemde regisseur pas ik clichés of vertrouwde concepten toe op mijn ontwerpen.”
"Alles was heel conceptueel en we tastten de grens tussen kunst en functionaliteit af."
Tom Mares gelooft sterk in de kracht van een oeuvre. “Als je consequent hetzelfde doet, dan zijn de ontwerpen samen veel sterker dan de meubels apart.” Mares typeert zijn eigen ontwerpen door de afgeronde hoekjes en de vliegtuig- en scheepvaartinvloeden.
Mooier met de tijd
Mares was Peter-Jan Scherpereel al tegengekomen tijdens zijn periode bij Meylaerts. De twee werkten voor het eerst samen aan een project, een loft in Gent, en PJ Mares was geboren. Het ‘key project’ van het duo was de renovatie van een interbellumhuis: “Het huis was van de hand van Kaplansky, een Pools-Antwerpse architect. Een huis met zo veel geschiedenis, daar doe je niet mee wat je wilt. De context van het huis moest gerespecteerd worden, maar langs de andere kant mocht het ook geen ‘dode’ renovatie worden. We wilden geen meubels bouwen die een kopie waren van meubels uit het jaar ’27.”
"Een werkblad in de keuken kan 2 verschillende functies vervullen, dus waarom zouden we geen 2 verschillende materialen gebruiken?"
Verder hecht PJ Mares een groot belang aan werken met duurzame materialen. “We werken altijd met materialen die mooier worden met de tijd, zoals staal of hout. We zijn ook niet bang om twee materialen te combineren. Zo kan een werkblad in de keuken 2 verschillende functies vervullen, dus waarom zouden we geen 2 verschillende materialen gebruiken?”
Hoogste appartement van België
Momenteel is het duo bezig met nomax keukens: keukens die een modulaire metalen frame als basis gebruiken. “Op die manier kunnen verschillende modules eindeloze variaties opleveren.” Ook de inrichting van het hoogste appartement van België staat momenteel op het to-dolijstje. “Dat appartement bevindt zich op de 43e verdieping en biedt een zicht van 360 graden over Brussel.”