Trade Mart Brussels nam Creneau International onder de arm om nieuw leven te blazen in de dynamiek van de fysieke showrooms en in hun kilometers lange gangen. Het doel? Retailers moeten trots zijn op hun plek bij Trade Mart. “En die missie is geslaagd”, klinkt het bij Creneau.
Trade Mart Brussels is al sinds de jaren 70 dé plek waar fashion retailers verzamelen om nieuwe collecties aan te kopen. Tot voor enkele jaren kwamen retailers vanzelfsprekend naar de gigant onder het Atomium. Het is geen geheim dat het retaillandschap de afgelopen jaren gigantisch veranderd is. Trade Mart was niet langer een noodzaak, andere alternatieven boden zich aan. Daarnaast is e-commerce misschien wel de factor die nog het meest disruptief heeft gewerkt. Hoe kunnen we Trademart weer relevant maken voor de 21e eeuw? Hoe kunnen we 40.000 m² aan showrooms en kilometers gangen opnieuw aantrekkelijk maken voor een nieuwe generatie retailers? Die vraag stelde Creneau International zichzelf. Een in een eerste fase nam het conceptbureau de Shoes & Leather afdeling onder handen.
Trade Mart nodigt uit om verloren te lopen. Alles zag er identiek uit: elke gang leidt weer naar een nieuwe gang die weer uitkomt … in een nieuwe gang. Was het nu naar links of rechts? Creneau International “Dit doolhof deed ons een denken aan een middeleeuwse stad. Jammer genoeg niet eentje waar je graag verloren loopt. Door het gebouw als een stad te beschouwen en het grondplan als een stadsplan, konden we enkele urbanistische ingrepen doen die het geheel naar de 21e eeuw brachten. We hebben straten verbreed en omgeleid. We hebben pleinen en open ruimtes gecreëerd want het gebouw had absoluut nood aan lucht en ruimte.”
De nieuwe open ruimte werd ingevuld met elementen die nu ontbraken. Creneau International: “Ontmoetingsruimtes, inspiratiehoeken en het belangrijkste van allemaal: oriëntatiepunten. Net zoals een citytripper zijn weg vindt in een onbekende stad aan de hand van toeristische trekpleisters, historische gebouwen, pleinen en kunstwerken creëerden we bij Trade Mart dezelfde herkenbare elementen: brede lanen, een speeltuin, een park, een sportveld … Elk plein heeft zo zijn eigen uitstraling en is uniek waardoor het een landmark wordt.”
In de kilometers lange gangen verwijderde Creneau International alle verlaagde plafonds zodat het originele betonnen wafelplafond weer tevoorschijn kwam. “Zo konden we het brutalistische karakter van het gebouw terug in ere herstellen”, klinkt het. “Verder hebben we een aantal gangen naar de gevel doorgetrokken om zo toch een straaltje daglicht in onze binnenstad te laten binnendringen. Naast het masterplan hebben we ook de guidelines opgesteld voor alle nieuwe gevels, vitrines, signalisatie en bewegwijzering. Weg met de uniforme zwart-wit huisstijl, leve kleur en variatie. Om een idee te krijgen van de omvang van het project: op de Shoes & Leather afdeling werd alle verlichting vervangen. In totaal werd hiervoor maar liefst 2 kilometer aan tracklights geplaatst.”
The Market werd opgevat zoals de markt in ’t dorp. Exposanten die geen showroom hebben krijgen de gelegenheid om hun stand in The Market op te bouwen voor een aantal weken. Creneau International: “Vroeger was het een hele opgave om deze plek te vinden in de geheime lange gangen. Nu zijn de twee ingangen van The Market fysiek vergroot door een aantal showrooms te slopen. Je wordt ook naar de ingang gezogen door twee theatrale luifels. De ruimte wordt afgesloten door rolgordijnen met een print van 2 reusachtige pythonesque voeten.”
The Hub is a room with a view. A view naar het Atomium. Deze ruimte is multi-inzetbaar: coworkspace, meetingroom, eventroom … Retailers krijgen de mogelijkheid om The Hub te huren voor de lancering van hun nieuwe collectie, een presentatie of een brainstorm. De Metropole geeft dan weer een miniatuur van de stad weer. Het is een grote manquette van een abstracte stad waar de gebouwen fungeren als vitrineboxen. The Greenhouse is op zijn beurt een urban bar met veel groen. Een café waar mensen elkaar ontmoeten en even ontsnappen uit hun showroom. The Playgrund, tot slot, is een abstracte speeltuin waarin de speeltuigen vitrinekasten zijn.
Eén kleine rode deur. Dat was de ingang naar de Fashion Garden. Haast onvindbaar voor bezoekers. Creneau International: “De rode deur is er nog altijd, maar we hebben de gang ernaartoe en de omgeving errond aangekleed als een echte ‘garden’ waardoor het een herkenbaar punt is geworden. Voor elk plein is er ook een logo en visuele identiteit ontwikkeld die doorheen de communicatie en directional signalisatie wordt gebruikt om zo het herkenningseffect te vergroten.”
Deze opdracht ging voor Creneau International een heel stuk verder dan het creëren van een mooi plaatje: “We hebben zwaar ingegrepen in de layout en flow van het gebouw en ruimtes gecreëerd die er nog niet waren. Deze verandering was niet vanzelfsprekend voor onze klant: open ruimte betekent minder showrooms en minder showrooms betekent kort door de bocht minder rendement. Althans in het hoofd van de vastgoedmakelaar.
Ons voorstel bleek radicaal, maar zorgde wel voor een mentaliteitsswitch. Uiteindelijk zorgde onze aanpak toch voor meer rendement: sinds de renovatie van de Shoes & Leather-afdeling willen alle merken plots in deze zone zitten. Na de succesvolle renovatie van deze afdeling werken we momenteel aan het vernieuwen van de twee ingangen die momenteel eveneens verstopt zitten onder ettelijke lagen gyproc en dringend toe zijn aan een make-over.