Trends in theater en zaalontwerp: beleving, betekenis en waardecreatie

Beleving, betekenis en waardecreatie zijn de centrale woorden in de theatermarketing en product- ontwikkeling. Imagineering zoals het zo mooi gedoopt is, is niet alleen een tool voor Disney’s pretparkontwerpers maar voor de gehele creatieve industrie. Dit betekend dat we op zoek zijn naar een gouden drie-eenheid voor ervaringen. Ervaringen die ons blijvend raken op persoonlijk, sociaal en fysiek vlak. Benieuwd naar de trends in theater en zaalontwerp? Isolco toont ze!

Een voorstelling en een ruimte die ons meeneemt in een thema met een verhaal, met al onze zintuigen. Een voorstelling die ons uitnodigt deel te nemen aan dat verhaal en inhaakt op onze eerdere belevingen en verwachtingen. Een voorstelling die verbindt: van gezellige belevingen, naar memorabele of zelf transformerende ervaringen. Dus wat gaan we doen met de theaters waarin dit plaats moet vinden?

De vraag naar interactieve theatervoorstellingen is de afgelopen jaren gestegen, meldt het Amerikaanse TDF (Theater Development Fund). Theaters wereldwijd investeren in technologieën zoals projectieschermen en geluidssystemen om meer immersie te bieden aan het publiek.
Theaterontwerpen moeten rekening houden met diverse technologische innovaties, zoals augmented reality en virtual reality; tools die men ook kan verbinden aan publieksbetrokkenheid.

Publieksbetrokkenheid krijgt een steeds belangrijkere rol in theaters waarbij met interactieve elementen bezoekers betrokken worden bij de voorstelling. Allemaal met als doel de bezoekerservaringen steeds weer op te kunnen bouwen.

Volgens TheatreArtLife verwacht meer dan 50% van de theaterbezoekers een unieke en meeslepende ervaring. Theaters en makers zetten in op die verwachtingen alsook op de behoeften van jongere generaties (zoals zichtbare duurzaamheid, comfortabele zitplaatsen en goede akoestiek).

Zo moet theaterontwerp flexibel zijn om verschillende soorten zintuigprikkelende voorstellingen en producties mogelijk te maken, nu en in de toekomst. Maar wat betekenen die trends? En hoe vertaald zich dat naar individuele theater en zaal ontwerpen?

De kracht van een architect ligt niet meer in de functionele theaterdesigns maar in multidisciplinaire, modulaire, belevingswerelden waarin de theatermaker het creatieve proces kan verrijken. Afhankelijk van het project zelfs in een creatieve cohesie tussen theatermaker en architect. Het streven naar een vertaling van de moderne behoeften en trends naar flexibele, functionele én esthetisch rijke zaalontwerpen die de tand des tijds kunnen weerstaan.

Het werk van de architect houdt op gegeven moment op. Maar dankzij hun ontwerp, met bijvoorbeeld beweegbare podia delen, verschuifbare wanden, stoelen en/of plafonds, mogelijkheden tot prikkeling van andere zintuigen dan enkel zicht, kunnen theatermakers, acteurs en schrijvers de immersie creëren en hun talent tonen aan de bezoeker. Alles voor de psycho-sociaal-fysieke sweet spot; het favoriete domein van de Imagineers.

Bron: Isolco
Deel dit artikel:
Onze partners