Triango, een circulaire ontwikkeling in Parijse banlieue

Triango is een circulaire ontwikkeling in Gonesse, een Parijse banlieu, ontworpen door het Nederlands-Franse architectenteam RAU, Karres&Brands, SeARCH en Atelier Phileas. Het Belgische Bopro sustainable developments (BSI) zal op de 167.100 m2 grote site tegen 2030 modulaire kantoren, incubatoren en coworkingspaces ontwikkelen, naast faciliteiten zoals sportinfrastructuur, een kinderdagverblijf, een medisch centrum… Hightech stadslandbouw krijgt een centrale plek op de site en de gebouwen zijn aanpasbaar en volledig demonteerbaar, met traceerbare materialen. 

Triango maakt deel uit van ‘Inventons la Métropole du Grand Paris’, de grootste Europese wedstrijd voor stadsplanning en architectuur. De wedstrijd, uitgeschreven in 2016, ging op zoek naar ontwikkelingen die de levenskwaliteit in de Parijse buitenwijken kunnen verbeteren. Het Triango-project is een van de 58 sites die zal ontwikkeld worden. De site is gelegen tussen de luchthavens van Charles de Gaulle en le Bourget.


Stadslandbouw

De Triango-ontwikkeling zal een antwoord bieden op de noden van bewoners en ondernemers in Gonesse en de wijdere omgeving, maar richt zich tevens op internationale bedrijven. De site bevindt zich in landbouwgebied. Daarom krijgt stadslandbouw een centrale plek op de site. Er komen 10.000 m2 aan serres en containers voor het kweken van planten bestemd voor voedsel, maar ook ruwe materialen voor bio-economische activiteiten.


Sterke identiteit

Het ontwerp kenmerkt zich door een centraal sportpark dat een maximale groene beleving biedt voor de omliggende bedrijven. Terwijl langs de parkzijde variatie is gecreëerd door de verschillend ontworpen bouwvolumes, zorgt de bebouwing langs de buitenzijde voor continuïteit en eenheid, wat de site een sterke identiteit geeft met iconische façades.


Circulaire gebouwen

De gebouwen zullen zowel energiepositief als CO2-neutraal zijn. De gebouwen zijn bovendien aanpasbaar en volledig demonteerbaar met het oog op de toekomst. In deze context zal elk gebruikt materiaal gekozen worden op basis van zijn milieuprestatie en capaciteit tot hergebruik en geregistreerd worden in de Madaster-materialendatabase. Op die manier is elk gebruikt materiaal traceerbaar.


Groene mobiliteit

Triango zet in op groene mobiliteit. Er zijn voorzieningen voor fietsparken, carpooldiensten en autonome elektrische shuttles. Een netwerk van voet- en fietspaden doorkruist het groene hart van de site. In het binnengebied zijn alleen ‘schone’ manieren van transport mogelijk.

Tegen 2030 zal Triango 11.500 jobs creëren, 68.500 m2 aan groene ruimte, 167.100 m2 aan bruikbare oppervlakte en 10.000 m2 hightech stadslandbouw.
 

Bron: Bopro
Deel dit artikel:
Onze partners