Brugge vierde afgelopen zondag de slotdag van Triënnale Brugge 2018: Liquid City | Vloeibare Stad. Nu al is duidelijk dat het hedendaagse kunst- en architectuurparcours met ruim 372.500 getelde bezoeken en een gemiddelde van 2.760 bezoeken per dag de verwachtingen heeft overtroffen.
Sinds 5 mei stond Brugge letterlijk en figuurlijk in het teken van de Vloeibare Stad.
De afgelopen vier maanden hebben duizenden Bruggelingen en bezoekers kunnen genieten van de installaties op en rond het water en de tentoonstellingen in de Poortersloge en de kerk van het Grootseminarie. Van mei tot augustus bezochten zo’n 3 miljoen mensen de stad die allen een graantje hebben kunnen meepikken van Triënnale Brugge 2018 (de bezoekerscijfers van september zijn nog niet beschikbaar en volgen later).
Daarnaast vonden er tellingen plaats of vijf locaties in de binnenstad, waarbij de Minne Floating School (NLÉ) op het zuidelijke puntje van de route de kroon spant met piekdagen van wel 3.053 bezoekers en een gemiddelde van 1.105 bezoekers per dag! Het project INFINITI23 door de Brugse architect Peter Van Driessche volgt met 562 bezoekers per dag en helemaal in het noorden, verwelkomde de site House of Time (raumlabor) gemiddeld 206 bezoekers per dag.
Met 372.576 getelde bezoeken en een gemiddelde van 2.760 Triënnale-bezoeken per dag, hebben we slechts een impressie van het aantal mensen die Triënnale Brugge tijdens de openingsuren (12.00 > 18.00 u) hebben bezocht. Wel kunnen we besluiten dat de driejaarlijkse tentoonstelling zich heeft bestendigd en een vaste waarde wordt in de toekomst voor Brugge.
Tentoonstellingen
Niet alleen de buitenlocaties, maar ook de tentoonstellingen vielen in de smaak bij het publiek. Architectures Liquides, de expo in de kerk van het Grootseminarie in samenwerking met het Franse FRAC Centre-Val de Loire, kreeg in totaal 55.179 bezoekers over de vloer. De tentoonstelling Liquid Architecture in de Poortersloge, deed het zelfs nog beter met 64.196 bezoekers en een gemiddelde van 475 bezoekers per dag.
Tot slot
Een van de doelstellingen van Triënnale Brugge 2018: Liquid City | Vloeibare Stad was om mensen samen te brengen, ontmoetingen te genereren en hen uit te dagen om de kunstwerken niet alleen te bezichtigen, maar ook te beleven en deel uit te maken van het creatieve proces.
“De tweede editie van de Brugse Triënnale was een schot in de roos”, volgens co-curator Till-Holger Borchert. “De ambitieuze verwachtingen die wij als organisatoren koesterden en die het publiek na de eerste editie in 2015 verwachtte werden ruimschoots overstegen. Desondanks de niet evidente insteek - het liquid modernity-concept van Zygmunt Bauman - gaven de selecteerde kunstenaars en architecten een verrassende en verfrissende invulling. Brugge werd zo een vloeiende en boeiende stad. De kunst was gelaagd, maar bleef toegankelijk. De Bruggelingen groeiden tijdens de Triënnale uit tot fiere ambassadeurs van de mooiste stad van Vlaanderen.”
“Vier maanden lang bracht Triënnale Brugge de verbeelding van de inwoners en bezoekers in beweging. Het parcours voegde nieuwe en hedendaagse lagen toe aan de historische dimensie van de stad. De tweede editie van Triënnale Brugge vormde de binnenstad om tot een feest van hedendaagse kunst en architectuur. Het succes oversteeg alle verwachtingen en is vandaag en in de toekomst een hefboom voor verandering en vernieuwing in de stad.” – Michel Dewilde, co-curator Triënnale Brugge