Afgelopen weekend kregen bezoekers de kans om voor de allerlaatste keer door de Brugse binnenstad te wandelen en de installaties van Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility te ontdekken. De vierde editie van de triënnale wist een breed publiek te bekoren en overtrof alle verwachtingen. Opnieuw bleek dat de unieke combinatie van monumentale hedendaagse kunst en architectuur, geïntegreerd in de straten, parken en pleinen van de historische erfgoedstad Brugge en Zeebrugge, bezoekers van over de hele wereld aantrekt en hen uitnodigt om de stad vanuit een verrassend perspectief te ervaren.
Betrokkenheid en verbinding zijn voor TRIBRU24 geen modewoorden. De organisatie dankt haar succes niet alleen aan de doorgedreven samenwerking met stadsdiensten en -partners, maar ook aan de toewijding en inzet van haar vele vrijwilligers en gidsen. Zo’n 120 vrijwilligers, goed voor 10.500 uren ondersteunden het evenement en doorstonden weer en wind om bezoekers wegwijs te maken. 106 door TRIBRU opgeleide gidsen en atelierbegeleiders maakten meer dan 11.500 bezoekers – jong en oud – wegwijs langs de verschillende installaties.
In samenwerking met Westtoer organiseerde Visit Bruges voor het eerst een grootschalig bezoekersonderzoek. Doel van de bevraging was enerzijds om inzicht te krijgen in het aantal bezoekers dat Triënnale Brugge 2024 bezocht en anderzijds in hun profiel, bezoekerskenmerken en tevredenheid over deze editie. Meer dan 4.500 mensen werden in het kader van deze studie bevraagd. Uit de tussentijdse resultaten blijkt duidelijk de zeer sterke appreciatie voor het evenement. 96% van de ondervraagden gaf aan tevreden tot uiterst tevreden te zijn over hun bezoek aan Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility. 70% van de respondenten duidde zelfs zeer of uiterst tevreden aan.
Uit de bevraging blijkt dat de – intussen legendarische – laarzen van het werk Who? door de Colombiaanse kunstenaar Iván Argote aan de Speelmansrei, de verbindende installatie Common Thread van het Amerikaanse SO–IL in de Kapucijnentuin en de reeks zwartgeblakerde prauwen ter hoogte van het Minnewater met de titel Grains of Paradise van de Zuid-Afrikaanse architect Sumayya Vally als publieksfavorieten worden aangeduid. Maar ook bijvoorbeeld The tower of balance van Bangkok Project Studio werd druk bezocht en Raamland door Norell/Rodhe vormde met haar gemeenschapstuin een welgekomen rustplek in het groen.
"Triënnale Brugge 2024 was een uitdagend, maar lonend traject waar er met veel passie en toewijding aan is gewerkt. We mogen met z’n allen trots zijn op wat deze editie heeft teweeggebracht en misschien nog brengen zal. Kunstenaars, architecten, vrijwilligers, gidsen, collega’s en partners: we hopen dat ze net als ons terugblikken op dit prachtig verhaal, geschreven in de marges van de stad en klaar voor een nieuw hoofdstuk."
Niet alleen de installaties in de publieke ruimte, maar ook het programma van de lokale culturele partners en het TRIBRU24-randprogramma vielen in de smaak. Mooie bezoekerscijfers en reacties werden genoteerd bij het publiek. Heel wat mensen namen in het kielzog van TRIBRU24 deel aan één van de evenementen of activiteiten van de culturele partners: Cultuurcentrum Brugge, De Republiek|Dertien12, Het Entrepot en Musea Brugge.
"De afgelopen 4,5 maand heeft Brugge zich opnieuw bestendigd als centrum voor hedendaagse kunst en architectuur en dat in een unieke werelderfgoedsetting. Duizenden bezoekers hebben de stad en haar ‘Spaces of Possibility’ op een andere manier leren kennen tijdens een wandeling of een bezoek aan de vele initiatieven die in het kader van deze editie werden georganiseerd."
Daarnaast ging Triënnale Brugge ook zelf het inhoudelijk gesprek aan aan de hand van lezingen, workshops voor kinderen en ook volwassenen, film en andere activiteiten. In de serres van de Brugse Groendienst werd onder meer dieper ingegaan op stad en natuur met Studio Ossidiana (Earthsea Pavilion) en Bureau Stadsnatuur (i.s.m. Archipel), en samen met architect Boonserm Premthada (Bangkok Project Studio – The tower of balance) kon je in Cinema Lumière naar de documentaire Big Ears Listen with Feet kijken.
Triënnale Brugge wou mensen – bewoner en bezoeker – jong en oud – kunstkenner en -liefhebber de stad (op)nieuw laten ontdekken, verborgen, ongebruikte plekjes laten onderzoeken en een mening vormen over de toekomst van de stad. Met Spaces of Possibility hoopt de organisatie een zaadje te hebben geplant voor nieuwe of andere toepassingen en te tonen dat een evenement als TRIBRU ook gemeenschapsvormend en verbindend is. De twaalf kunst- en architectuurinstallaties, en de herinneringen die ze zullen nalaten, zijn hier het bewijs van.
De vele ideeën die ze de afgelopen vijf maanden hebben aangebracht zullen blijvend inspireren via de publicatie Futuring Spaces of Possibility. Hedendaagse kunst en architectuur in een werelderfgoedstad’ die in de beter boekhandel en online via merbooks.be te koop is. Meer informatie via triennalebrugge.be. Vanaf deze week verdwijnen alle installaties systematisch uit het straatbeeld - met uitzondering van de installatie van kunstenaar Ivan Morison in Zeebrugge, die nog te bezichtigen is tot 3 november - en is het uitkijken naar de vijfde editie van Triënnale Brugge in 2027.