Triflex seminar Veilige Wegen: koudplasten doen lijnen langer leven

Op 7 maart organiseerde Triflex, producent van vloeibare kunststoffen voor markeringen en oppervlaktecoatings, het seminar Veilige Wegen op de oude militaire domeinen van Witbos in Noorderwijk-Herentals. In samenwerking met vier partners uit de sector demonstreerde het bedrijf de laatste nieuwigheden op het vlak van duurzame wegmarkeringen en de behandeling van beschadigde wegdekken.
Op 7 maart organiseerde Triflex, producent van vloeibare kunststoffen voor markeringen en oppervlaktecoatings, het seminar Veilige Wegen op de oude militaire domeinen van Witbos in Noorderwijk-Herentals. In samenwerking met vier partners uit de sector demonstreerde het bedrijf de laatste nieuwigheden op het vlak van duurzame wegmarkeringen en de behandeling van beschadigde wegdekken.


(Foto: JD)


Triflex liet tijdens vijf uitgebreide workshops zien wat de voordelen zijn van het gebruik van koudplast op basis van het polymeer PMMA voor wegmarkeringen en oppervlaktecoatings. Het bedrijf ging onder meer in op de ingrijpende gevolgen van neerslag en stilstaand water op de reflectie van witte wegmarkeringen. Klassieke wegenverf verliest zijn reflecterende werking immers quasi compleet in geval van stilstaand water op het wegdek. De stochastisch (lees: gespat) aangebrachte koudplast van Triflex creëert echter een witte lijn in reliëf zodat water zich in de poriën van het ruwe oppervlak kan nestelen. Op die manier behoudt de aangebrachte witte lijn haar reflectievermogen en zorgt het ruwe oppervlak voor een sterk antislipeffect. Triflex experimenteert momenteel zelfs met luminicerende koudplasten die in noodgevallen bij duisternis oplichten. Op die manier kunnen wegmarkeringen bij het plots uitvallen van straatverlichting in erg donkere omgevingen toch nog bijna een half uur zichtbaar blijven.


De stochastisch aangebrachte markering op basis van een koudplast van Triflex (l.) heeft onder invloed van stilstaand water duidelijk een hoger reflectievermogen dan klassieke markeringsverf (r.). (Foto: JD)


Groffe korrel en flexibele machines

Ook de partners van Triflex, die zich gespecialiseerd hebben in het aanbrengen van producten van het bedrijf, stelden allerlei nieuwigheden voor. Onder andere het Duitse bedrijf Hofmann demonstreerde zijn nieuwste type machines om wegmarkeringen aan te brengen. Deze wagens, onder meer de H33-3 en H-26-3, kunnen ingeschakeld om zowel stochastische, volle als gestipte lijnen aan te brengen op basis van koudplasten die met een steeds groffere korrel kunnen worden aangemaakt. Dat verhoogt de levensduur van wegmarkeringen zienderogen: hoe groffer de korrel in de koudplast, hoe minder vatbaar het materiaal immers is voor slijtage. Bovendien worden de markeerwagens zelf steeds flexibeler. De nieuwste apparaten uit de catalogus van Hofmann hebben bijvoorbeeld nog amper één liter aan spoelingmateriaal nodig om de leidingen van de spuitkop en de reservoirs te reinigen. Daarbij komt nog dat – in tegenstelling tot het verleden – de machines in geen tijd kunnen worden omgebouwd om lijnen met erg uiteenlopende samenstellingen en structuren aan te brengen.


De nieuwste markeringsmachines van Hofmann kunnen razendsnel omgebouwd worden om uiteenlopende soorten lijnen aan te brengen op basis van een waaier aan componenten.(Foto: JD)



Razendsnelle uitharding


Het Nederlandse bedrijf Burdie liet vervolgens zien op welke manier materialen van Triflex worden gebruikt om op zeer snelle en duurzame manieren schade aan beton- en asfaltwegen te herstellen. Burdie demonstreerde onder meer snelhardende reparatiemortel op basis van PMMA voor de herstelling van verschillende soorten wegdek en toonde ook hoe ze op openbare plaatsen als stations markeringen in reliëf aanbrengt voor blinden en slechtzienden. Gemene deler in het grote gamma van Triflex dat Burdie gebruikt: een enorm snelle uithardingtijd en aanzienlijke verlenging van de levensduur tegenover klassieke markerings- en herstellingsproducten. Waar andere bedrijven bijvoorbeeld markeringen in reliëf aanbrengen die een uithardingtijd van twaalf uren nodig hebben, is een wegdek dat met Triflex wordt behandeld vaak al na een half uur klaar om door het verkeer gebruikt te worden.






De markering van Triflex voor blinden en slechtzienden (boven) op openbare plaatsen als treinstations heeft een minimale uithardingstijd van maximum een half uur. Ook de herstellingsmortels die met een sleuf over een beschadiging in het wegdek worden geschoven (onder) zorgen slechts voor beperkte verkeershinder.


Op die eigenschap spelen ook markeringsbedrijven De Groote Gaston en Groep Beyers in. Beide zijn gespecialiseerd in het aanbrengen van coatings voor onder andere fietssuggestiestroken, speelpleinen en het markeren van parkeerplaatsen voor andersvaliden en oplaadpunten voor elektrische wagens. De verschillende koudplasten die de bedrijven gebruiken als basis voor hun markeringen kunnen vandaag ook met steeds groffere korrels en op basis van verschillende componenten worden aangemaakt, zodat ook hier de levensduur en antislipeigenschappen aanzienlijk worden verbeterd. De Groote geeft aan dat de meest duurzame van hun aangebrachte coatings tot vier miljoen overrollingen kunnen doorstaan alvorens slijtage optreedt. Triflex heeft dus duidelijk een materiaal gevonden dat verschillende bedrijven en partners als top of the bill beschrijven: een koudplast met razendsnelle uitharding en de beste van de klas wat betreft levensduur.

   
    


Troef van de Triflexproducten: hoge levensduur en snelle uitharding.


Dit artikel zal later nog verschijnen in Grond/Weg/Waterbouw.
Deel dit artikel:
Onze partners