Uitgebreide paddock voor het mekka van de Belgische paardensport

Sport Vlaanderen, dat tot voor kort door het leven ging als BLOSO, bezit in totaal dertien centra die zich specifiek toespitsen op een welbepaalde sporttak. Het domein in Waregem, het mekka der Belgische hippofielen, is uiteraard volledig gewijd aan de paardensport. Onlangs werd de bestaande paddock er uitgebreid tot een overdekte trainingspiste van 80 meter lang en 22 meter breed, inclusief jury- en toeschouwerszone. Dit gebeurde aan de hand van een bijkomende staalstructuur met een geïntegreerd cederhouten tribunevolume.

Dat de Sport Vlaanderen-site in Waregem een hotspot is voor Belgische jockeys en paardenliefhebbers, mag niet verbazen. Het domein biedt plaats aan twee overdekte rijbanen, een opleidingscentrum voor Military, een paddock, een openluchtpiste met vaste hindernissen, stallingen voor honderd paarden, drie hectaren weide en volledige verblijfsaccommodatie. Dankzij verschillende strategische renovaties en uitbreidingen zal centrum De Gaverbeek de komende jaren definitief uitgroeien tot het kloppend hart van de Belgische paardensport. De ambities reiken ver, want in de schaduw van de alom bekende hippodroom – het karakteristieke decor van Waregem Koerse – wil men in centrum De Gaverbeek ruiters opleiden die kunnen meedingen naar olympische medailles. Een eerste stap richting succes was de recente uitbreiding van de bestaande paddock, die is omgevormd tot een volwaardige overdekte trainingszone.

 

Design & Build

Dankzij de bouw van een aanvullend staalvolume is de piste in de paddock nu 80 meter lang en 22 meter breed. Sport Vlaanderen selecteerde de betrokken aannemer en architect aan de hand van een Design & Build-wedstrijd, waarbij het zowel rekening hield met de kwaliteit van het ontwerp als de prijs van het project. Mahieu Construct en Claeys / Haelvoet Architecten kwamen uiteindelijk als winnaar uit de bus. “Dat we nauw konden samenwerken met Mahieu Construct, dat al heel wat ervaring had met de realisatie van industriële staalbouwconcepten, was een belangrijke extra troef”, benadrukt Carl Claeys, architect-stedenbouwkundige en vennoot bij Claeys / Haelvoet Architecten. “Zo konden we namelijk kort op de bal spelen en wisten we meteen wat de constructieve mogelijkheden waren. We hebben het project relatief makkelijk haal- en betaalbaar kunnen houden. De uitbreiding is exact gerealiseerd zoals wij het destijds getekend hadden. Dat Sport Vlaanderen overweegt om toekomstige bouw- of uitbreidingsprojecten voortaan altijd op deze manier te organiseren, bewijst dat dit een uitstekende manier van werken was en dat het resultaat er zeker mag zijn.”

 

Dankzij de bouw van een aanvullend staalvolume is de piste in de paddock nu 80 meter lang en 22 meter breed.

 

Tribunevolume

De eyecatcher van de uitgebreide paddock is zonder twijfel het cederhouten tribunevolume op het einde van de uitgelengde piste. Dit fungeert aan de buitenzijde namelijk als kopse gevel van de paddock en billboard voor de gehele site. Tom Haelvoet, ingenieur-architect en medezaakvoerder van Carl Claeys bij Claeys / Haelvoet Architecten: “Het volle, warme cederhout contrastreert mooi met de slanke staalstructuur van de paddock. Het karkas van het tribunevolume bestaat eveneens uit staal, met name HEA 160-kolommen en -liggers. Deze ondersteunen betonnen trapelementen in de vorm van prefabdallen. Vermits toegankelijkheid eveneens een belangrijk aandachtspunt was, hebben we een hellend vlak naar de bovenste trede van de tribune voorzien. Dit zorgt ervoor dat ook andersvaliden optimaal van het spektakel op de overdekte piste kunnen genieten.”

 

Elegante uitstraling

Mahieu Construct trok de spanten van de bestaande paddock door bij de bouw van de aanvullende industriële staalstructuur. Een logische beslissing gezien de 23 meter lange overspanningen. “De constructie is licht en bestaat uit AE 235-staal”, vertelt zaakvoerder Marc Mahieu. “Ze is opgebouwd uit IPE 270-kolommen, vakwerkliggers (boven HEA120, onder K 120/80/4), een tussenkoker (60/60/4), IPE 120-dakgordingen en K150/100/5-gevelgordingen. Een lasprimer zorgt voor een brandwerendheid van een halfuur. De montage van de staalcomponenten gebeurde via een klassieke systeem: de fundering met ankerstoelen, de palen en de spanten zijn met behulp van bouten geassembleerd op de werf. Al bij al is in dit project 25 ton staal verwerkt. Het is mooi om te zien hoe het – zelfs in het relatief zware tribunevolume – voor een elegante uitstraling zorgt.”

Bron: Infosteel
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners