In haar DBFM-programma wil de Vlaamse regering een veertigtal scholenbouwprojecten realiseren door middel van publiek-private samenwerking. Als voorkeursbieder voor het eerste project selecteerde ze B2Ai en ABC 02 – een coöperatie van Alheembouw en BAM Consortium. De Egied van Broeckhovenschool in Sint-Jans-Molenbeek moet een bindteken worden tussen de 860 leerlingen in de zogenaamde domeinschool en de buurtbewoners.
De Egied van Broeckhovenschool wordt een nieuwe Nederlandstalige school die in de multiculturele wijk rond het Weststation in Sint-Jans-Molenbeek een vernieuwd secundair onderwijs zal aanbieden, toegespitst op de domeinen STEM en Maatschappij en Welzijn. De nieuwe infrastructuur biedt plaats aan ruime lokalen en buitenruimtes die kunnen ingezet worden voor breed gebruik. Het project wil de schakel zijn tussen het leerlandschap en de nabije omgeving en maatschappij. De school komt in de gebouwen van de voormalige brouwerij Vandenheuvel, waarmee ze zich letterlijk in het bestaand stedelijk weefsel nestelt.
Duurzaam en innovatief project met respect voor erfgoed
Het ontwerp besteedt veel aandacht aan de culturele waarde van het industrieel erfgoed en kiest voor een maximaal behoud van de gebouwen en hun robuuste betonstructuur. De reconversie van de voormalige bottelarij tot een innovatieve leeromgeving betekent immers ook dat er slim wordt nagedacht over hergebruik van materialen en energie, wat aansluit bij het duurzame en innovatieve karakter van het pedagogische project.
Breed gebruik van sportinfrastructuur en gestapelde buitenruimtes
Het grondplan laat een breed gebruik van verschillende lokalen toe voor de mensen uit de buurt, tijdens of na de schooluren. De sporthal is opgevat als een halfondergronds volume, genereert interactie met de omgeving, wekt de nieuwsgierigheid van de voorbijgangers en nodigt uit. Boven op de sporthal komt een buitenspeelplaats, waar de aansluitende boogconstructie de identiteit van het volume extra bijzonder maakt. De buitenruimtes liggen verspreid over verschillende niveaus en zijn goed met elkaar verbonden. Ze laten variatie in gebruik toe, van verblijfsruimte tot speelplaats en sportzone.
“De school wil meer zijn dan infrastructuur en vormt een schakel tussen de school, de stad en de maatschappij”
Slim plan
Een slimme organisatie van het programma op functioneel vlak zorgt voor de ruimtelijke vertaling van de vooropgestelde graadgebonden clustering van lokalen. De eerste graad komt in een volledig nieuwe vleugel. Een weloverwogen uitsnijding in het bestaande gebouw laat daglicht toe in de volumes met grote bouwdiepte, waardoor op de eerste verdieping de lokalen van de tweede graad kunnen worden ingericht. De grote hal op de bovenste verdieping, onder het karakteristieke gebogen dak, is voorbehouden voor de derde graad. Hier stapt men af van de typische klassikale planindeling. Er is een ruimte ontworpen die zich aandient als een open leerlandschap met een variatie van zones voor zowel individueel als groepswerk.
Robuustheid en stedelijke korrel
De school werkt het bouwblok af. Het gebouw schikt zich, biedt geborgenheid en nodigt uit. De karakteristieke straatgevels van de bestaande gebouwen – in art-decostijl met industrieel karakter – worden bewaard en in ere hersteld. De nieuwe volumes zijn opgetrokken uit een steenachtig, robuust en duurzaam materiaal: eenzelfde grijsgroene gevelsteen met okerkleurig schrijnwerk en wandtegels. Elk volume bewaart met een gelaagde detaillering zijn eigen karakter en eigenheid. Dit versterkt het idee dat het bouwblok is opgebouwd uit verschillende delen en verwijst daarmee naar het gebouwgeheel van de voormalige brouwerij op de site, zoals op oude foto’s en tekeningen te zien is. De korrel zelf voegt een menselijke schaal toe aan het stedelijk bouwblok.