Bouwbedrijf Mathieu Gijbels opende deze maand de deuren van een bijzondere vergader- of werkplek, ‘het boshuis’. Een werkplek in het groen naast het bedrijf ver weg van een wifi-netwerk en andere afleidingen. Het bouwbedrijf, dat hiervoor samenwerkte met interieurspecialist Deusjevoo/UPspace uit Genk, lanceert hiermee haar aanpak om in de nasleep van de coronapandemie te werken aan de mentale en fysieke fitheid van haar medewerkers.
Een aangename en inspirerende werkplek creëer je niet met woorden alleen. Daarom besloot Mathieu Gijbels om een bestaande vergaderunit van Warsco Units om te toveren tot een inspirerende werkplek, waar mensen geconcentreerd en ver weg van een wifi-netwerk en andere afleidingen kunnen werken.
Om het interieur vorm te geven ging het bouwbedrijf aankloppen bij interieurspecialist Deusjevoo/UPspace. “Toen Mathieu Gijbels vroeg om mee te helpen aan dit mooie project, konden we niet anders dan volmondig ‘ja’ te zeggen” vertelt Jo Peters, zaakvoerder van Deusjevoo/UPspace. Bovendien sluit de filosofie van het boshuis naadloos aan bij die van UPspace; dat ieder bedrijf een plek nodig heeft voor pauze, concentratie en om samen te werken. Naast een inspirerende werkplek, is het boshuis een oase van rust en straalt het ontwerp dit ook uit. Zo zijn alle muren aan de binnenzijde volledig geprint met de look van een woud. Wanneer je in de keet zit, lijkt het alsof je je in het bos waant. Dat is eigenlijk ook echt zo, want de vergaderkeet staat in het bos op de site van Mathieu Gijbels in Oudsbergen. Het design staat lijnrecht tegenover de look en feel van het hoofdkantoor en daar is zeer bewust voor gekozen. Op die manier kan je ontsnappen en nodigt het boshuis uit ‘out of the box’ te denken, doen of handelen", besluit Peters.
Ontwerp met solidair kantje
Je moet trouwens goed uitkijken om de unit te vinden. De buitenkant van de keet is volledig omhuld met houten boomschijven en geven de indruk dat je naar een houtstapel zit te kijken. 126 van die schijven zijn gepersonaliseerd met boodschappen van medewerkers die tijdens het feest voor het 50-jarig jubileum van Mathieu Gijbels in 2019 neergeschreven of getekend werden. Iedere schijf is uniek en bevat een boodschap of wens voor de toekomst, een inspirerende quote of een eigen creatieve invulling. Per schijf die er toen gepersonaliseerd werd, schonk Mathieu Gijbels 1 euro aan Een Hart voor Limburg.
Mentaal kapitaal
De opening van het Mathieu Gijbels boshuis is meteen de start van een vernieuwd traject waarmee Mathieu Gijbels aan de mentale en fysieke fitheid van haar medewerkers wil werken. Chantal Vanaken, HR manager duidt: “Op 9 september starten we met het werken aan de veerkracht van onze bedienden. Dat doen we samen met Streetwize van Arnaud Raskin. Begin volgend jaar bouwen we vanop die basis verder aan de wendbaarheid van onze mensen. Dat traject, waarvoor we samen werken met Better Minds at Work van Elke Geraerts, zal een stuk langer lopen en zich moeten verankeren in ons bedrijf. Later in 2022 gaan we samen met Motion to Balance uit Genk met een vernieuwd programma aan de slag om de fysieke fitheid van onze mensen nu en in de toekomst op peil te houden. Ons boshuis past helemaal in die aanpak. Goed contact met de natuur, storende prikkels uit de omgeving weren, even je hersenen laten recupereren tussen twee activiteiten zijn essentieel om mentaal in topvorm te blijven. En beter te presteren.” vervolgt Vanaken.
Medewerkers tot aan hun pensioen en daar voorbij gezond houden en dat op fysiek en mentaal vlak. Dat is de uitdaging die bouwbedrijf Mathieu Gijbels op gebied van Human Resources (HR) aangaat. “We willen dat medewerkers zich goed voelen zodat ze zich steeds verder kunnen ontplooien tot en nog betere versie van zichzelf” vult Herman Verwimp, HR & Marketing directeur Mathieu Gijbels verder aan. “Daarvoor willen we een veilige en inspirerende werkplek creëren, waarin iedereen de ruimte vindt om zich verder te ontwikkelen.” Het bouwbedrijf wil op die manier de veerkracht en wendbaarheid van hun mensen op peil houden en verhogen.