Vanerum innoveert schoolmeubilair

De hedendaagse schoolomgeving is in staat van verandering. Niet alleen wordt steeds meer gebruik gemaakt van een digitale leeromgeving, leerlingen krijgen ook steeds meer keuzevrijheid met als gevolg dat het leertraject minder vastomlijnd wordt in termen van tijd en plaats. Nu het leren steeds minder afhankelijk wordt van vooraf bepaalde plaatsen en systemen, verandert het meubilair mee. Vanerum wil met zijn collectie schoolmeubilair inspelen op deze trend.

De hedendaagse schoolomgeving is in staat van verandering. Niet alleen wordt steeds meer gebruik gemaakt van een digitale leeromgeving, leerlingen krijgen ook steeds meer keuzevrijheid met als gevolg dat het leertraject minder vastomlijnd wordt in termen van tijd en plaats. Nu het leren steeds minder afhankelijk wordt van vooraf bepaalde plaatsen en systemen, verandert het meubilair mee. Vanerum wil met zijn schoolmeubilair inspelen op deze trend.




Monomax werktafel


In het klaslokaal

Persoonlijk contact met de leraar blijft integraal deel uitmaken van het leerproces van leerlingen. Daartoe ontwerpt Vanerum individuele werktafels voor klaslokalen, bibliotheken of studieruimtes. Met Monomax wil Vanerum een combinatie bieden van gebruiksgemak en ergonomisch zitcomfort. De zitting van Monomax is bevestigd aan het onderstel van het werkoppervlak en neemt daarom minder vloeroppervlak in beslag zonder dat de stoel kleiner is. Het model is verkrijgbaar met een platte voet die kan worden vergrendeld in de vloer. De versie met de platte voet is tevens uitgerust met een wiel. Door de tafel te kantelen kan ze eenvoudig verplaatst worden. Dit is ideaal voor groepswerk en snel veranderende opstellingen.
Bovendien kan de scharnierende zitting 270 graden worden gedraaid. De bedoeling is zitten en weer gaan staan eenvoudig te maken, maar ook 270 graden samenwerking te bevorderen omdat de stoel eenvoudig roteerbaar is.




Monomax werktafel


Aangezien digitalisering ook in het klaslokaal steeds meer aan de orde is, brengt Vanerum ook een aangepaste computertafel op de markt. De daarbij behorende Solifiber zitting wordt ondersteund door een onderstel met vijf wielen. De zitting kan versteld worden tot verschillende zithoudingen en laat totale bewegingsvrijheid toe.
Het deksel van de computertafel kan worden opengeslagen om toegang te krijgen tot ruime kabelgeleiding met een rubberen rand die de kabels niet beschadigt. Dankzij de grote zijopeningen en het geschakelde 4-trac stroomsysteem is het eenvoudig om de stroom van tafel naar tafel te verbinden.



Computertafel


Deze computertafel laat ook toe informatie digitaal te delen. Met behulp van de geïntegreerde en uitgesproken VESAschermstandaard kan een laptop met een klein scherm aangesloten worden op een dockingstation. Ook kunnen deelnemers hun laptop aansluiten op het stroomnet, de VGA en netwerkverbinding om zo afwisselend informatie te delen met de groep door het eigen scherm weer te geven op het gedeelde algemene scherm. Indien niet gebruikt kunnen de docks netjes worden teruggeklapt in het tafeloppervlak.
Bovendien zorgt de draaibare invoer ervoor dat stroomkabels en apparatuur kunnen worden aangesloten op het stroomnet zonder dat de tafel steeds op dezelfde plaats moet blijven staan. Op deze manier kan de ruimte snel opnieuw ingedeeld worden terwijl men tegelijkertijd overal stroom en data kan gebruiken.




Computertafel



Solifiber zitting


Informele zone

Aangezien de grenzen tussen de leeromgeving en recreatieve zones binnen de school steeds meer vervagen heeft Vanerum meubilair ontworpen voor een zogenaamde informele zone. Deze losstaande zone wordt gebruikt als lounge of ontspanningsruimte of voor brainstormsessies, groepswerk of persoonlijke taken die een hoge concentratie vragen. Het kan een lokale ruimte of één op afstand zijn die indien nodig netwerkverbindingen en audiovisuele mogelijkheden biedt. Klassieke signalering kan in deze zones worden gebruikt om de weg te wijzen naar andere ruimten in het gebouw en bezoekers blijven in real-time op de hoogte van relevante informatie via het digitale signaleringssysteem.
De afgebeelde blokken begonnen als experiment en werden goed ontvangen. Ondertussen werd dit experiment met behulp van andere vormen en functies een echte - zij het alternatieve - meubellijn. Dankzij de modulariteit van deze schuimcomponenten zijn de mogelijkheden eindeloos.




 Gedigitaliseerde schoolomgeving

Ook buiten de klaslokalen meent Vanerum dat digitalisering soelaas kan bieden voor het verstrekken van allerhande informatie aan leerlingen. Zo kunnen grote openbare schermen een efficiënt middel vormen om dynamische en in het oog springende informatie weer te geven. Indien beheerd via een digitaal signaleringssysteem kan deze informatie op afstand worden gewijzigd en meteen worden bijgewerkt zodra de nieuwe informatie beschikbaar is.




Toch wil Vanerum erop wijzen dat hoewel leerlingen vrijwel geen angst kennen voor technologie, ze niet noodzakelijk vaardig zijn in het gebruik van technologie of het opvragen van informatie. Hierbij hebben studenten nog steeds assistentie nodig. Het voorzien van supportdesks en helpsystemen waar Aanraakpanelen zijn, zijn een eenvoudige en efficiënte manier om toegang te krijgen tot informatie en omgevingsparameters zoals temperatuur, licht, AVbronnen, etc. en om deze te wijzigen. Deze panelen kunnen ook worden gebruikt om de hulpmiddelen en ruimten te reserveren die men wil gebruiken en ze kunnen helpen bij het synchroniseren van persoonlijke apparatuur met de gedeelde agenda.

Met een collectie schoolmeubilair die inspeelt op de recente evoluties binnen het onderwijs, hoopt Vanerum bij te dragen aan een dynamische en flexibele leeromgeving.

 

 

Deel dit artikel:
Onze partners