Ledeberg. Wie er een klein beetje z’n best doet, kan de toren van Sint-Baafs zien liggen als hij op de tippen van z’n tenen staat. De bewoners van residentie Praetoria hoeven die moeite zelfs helemaal niet te doen, want de skyline van dat prachtige Gent beschildert de ramen van hun woonkamer. De residentie zelf wordt dan weer omkaderd door een abstract kunstwerk met een Triflex-kleurenpallet: een halfondergrondse parkeergarage die 2018 gerenoveerd werd.
Ruim 2000m² aan parkeergelegenheid bevindt zich rond Residentie Praetoria in Ledeberg. Een gebouw dat opvalt dankzij de geknikte vorm van de gevel en de gele bakstenen.
Na een decennialange belasting, was het oppervlak in 2018 dringend aan vernieuwing toe. Immo-Fidim gaf de opdracht voor een grondige renovatie en schakelde hierbij Hugo Deleu van DDN Architecten in om een passende oplossing uit te dokteren. Die laatste nam het gebouw onder de loep en botste op een aantal structurele beschadigingen.
interne betonStructuur beschadigd
Door scheurvorming in het oorspronkelijke gietasfalt, ontstond er waterinfiltratie en raakte de interne betonstructuur beschadigd. Die schade maakte dat er met moeite nog kon gesproken worden over een herstelling. De volledige asfaltlaag werd gesloopt tot op het oorspronkelijke beton uit 1965.
De betonschade aan het draagvlak werd hersteld, waardoor het opnieuw voldeed als basis voor de opbouw van een nieuw systeem. Het projectteam van Triflex-partner Group Renotec moest hier vanzelfsprekend voorzichtig en bedachtzaam tewerk gaan, maar slaagde daar glansrijk in.
De vrijgekomen betonlaag werd zuiver gemaakt en klaargemaakt om de nieuwe opbouw aan te brengen. De eerste stap in dat proces was het integreren van een centrale afwatering in de vorm van een metalen goot die honderdtachtig graden rond het gebouw loopt. Een heel andere aanpak dan de gebruikelijke individuele afvoerpunten.
Van zodra die afwatering op z’n plek lag, kon er een nieuwe betonlaag gestort worden, die meteen in de juiste helling kwam te liggen. De vlak afgewerkte laag zou de basis vormen voor de uiteindelijke waterdichting.
Totaalsystemen
Allereerst werden de details, zoals de geïntegreerde goot, afgedicht met Triflex ProDetail. Pas daarna kwam het vloerveld aan de beurt. Het grote vlak werd ingevuld met ProPark Variant 1, terwijl de hellingbaan de ProPark Variant 3 toebedeeld kreeg. Beide toepassingen zijn totaalsystemen, die bestaan uit een waterdichtingsmembraan en een slijtlaag in de vorm van het Triflex DeckFloor Systeem.
Het verschil tussen beide zit hem bij aanbrenging niet alleen in de viscositeit, maar ook in de grofheid van de ingestrooide korrel. Waar die bij variant 1 relatief fijn is, is hij bij Variant 3 merkbaar groter waardoor een stevigere antislip gegarandeerd wordt. Geen overbodige luxe voor een parkeerhelling die ook berijdbaar moet zijn bij regen, ijzel en sneeuw.
De uiteindelijke kleuren werd aangebracht door middel van de Triflex Cryl Finish 209. Hiervoor werden drie kleuren van het menu gekozen. Donkergrijs voor de rijstrook en de hellingbaan, lichtgrijs voor de parkeervakken en blauw voor de andersvalidenparking.
De trappen in het project werden ook volledig waterdicht gemaakt, zij het met een minder complex systeem dan het vloerveld en de overige details. Hier volstond het om de aantreden te voorzien van een waterdichting en antislip en de verticale stukken te coveren in een pakketje van waterdichtingsmembraan en een kleurfinish.
Sinds de oplevering wordt het prachtige uitzicht van Residentie Praetoria niet alleen bepaald door de toren van Sint-Baafs, maar net zo goed door de prachtige parking rondom het gebouw.