8 jaar. Zoveel tijd zat er tussen de plannen van Z33 om een nieuwe tentoonstellingsvleugel te bouwen en de oplevering. Maar het resultaat, ontworpen door Francesca Torzo Architetto, mag gezien worden. Vleugel 19 imponeert met een indrukwekkende façade van ruitvormige bakstenen – én aluminium buitenschrijnwerk van Reynaers Aluminium.
De uitbreiding van Z33 ligt tussen Vleugel 58 en het Jenevermuseum. Op het eerste zicht lijkt de gevel op een massieve rode steen, met links en rechts een uitsparing. Pas als je dichterbij komt, blijkt de façade uit bijzondere ruitvormige stenen te bestaan. Die brengen het gebouw tot leven. Een rode slangenhuid, speciaal ontworpen voor dit project.
Binnenin creëerde de Italiaanse architecte Francesca Torzo een samenspel van verschillende volumes. Grote zalen en kleine kamertjes wisselen elkaar af. De ene ruimte is heel licht, de andere vrij donker. Ook hier zien we regelmatig een knipoog naar de gevel met ruitvormige plafonds.
De veelzijdigheid van aluminium
De ramen van Vleugel19 bestaan uit aluminium. Waarom? Door hun slankheid. Aluminium is sterk, wat erg dunne profielen toelaat. Op deze manier gaat alle aandacht naar de kunstwerken. Nog een voordeel is de keuzevrijheid op het vlak van kleuren. Het was erg belangrijk dat de kleur van het buitenschrijnwerk perfect aansluit bij de rood-terracotta gevel – dé ster van de nieuwe uitbreiding. Uiteindelijk koos men voor een zwartrode RAL 3007 coatex . De binnenkant werd opgeleverd in een witte RAL 9010 coatex, waardoor de ramen een verlengstuk van de binnenmuren vormen.
Oog voor detail
CS Raamconstructies uit Weelde stond in voor de ramen en deuren. Ze plaatsten een combinatie van SlimLine 38 en ConceptSystem 77 profielen. De slanke steellook ramen waren de perfecte oplossing om de link met het aanpalende Jenevermuseum in de verf te zetten, waarvan de imposante schoorsteen op de binnenkoer duidelijk zichtbaar is.
Daarnaast koos men voor een Fire Proof uitvoering. Op deze manier garandeert men dat het gebouw aan de brandnormen voldoet. Safety first!
Tijdens de installatie merkten ze op hoe nauwkeurig Francesca Torzo te werk ging. “De posities van scharnieren, krukken, cilinders… moesten allemaal perfect zijn. Niet te hoog, niet te laag. Het zijn natuurlijk deze details die het verschil maken.”