Vooruitstrevend parkeergebouw promoot duurzame mobiliteit

NMBS wil van haar treinstations vlot toegankelijke, duurzame mobiliteitskernen maken waar pendelaars en andere passagiers makkelijk kunnen switchen tussen verschillende vervoersmodi. Het nieuwe parkeergebouw op de Nederhemsite in Halle belichaamt deze ambitie tot in de perfectie. Ook in constructief opzicht is dit prestigeproject een echte eyecatcher, met dank aan de atypische opbouw, het grote aandeel architectonisch beton en de opvallende groengevel.  

Het station van Halle bekleedt een strategische positie in het Belgische spoorwegnet. Het bevindt zich op een knooppunt van het lokale voorstedelijke treinaanbod rond Brussel en is tegelijk een belangrijk intermodaal station, als stopplaats op lijn 96 naar Bergen en lijn 94 naar Doornik. Met bijna tienduizend opstappende reizigers per weekdag was een nieuw parkeergebouw dan ook geen overbodige luxe. Het fraaie nieuwbouwvolume telt drie bouwlagen en herbergt circa 350 parkeerplaatsen voor auto’s en een stalling voor 185 (brom)fietsen. Via de bestaande voetgangersbrug biedt het bovendien rechtstreeks toegang tot de perrons.

 

Geen industriële doos

AB-Eiffage stond in voor de realisatie van het nieuwe parkeergebouw en de bijhorende omgevingsaanleg. Projectmanager Steven Verhelst: “De structuur van het gebouw bestaat uit geprefabriceerde balken en kolommen in architectonisch zichtbeton (grotendeels aangeleverd door onze zusterfirma Vuylsteke-Eiffage nv en gemonteerd door Limonta). Alle bouwlagen zijn uitgevoerd met gepolierde betonvloeren als druklaag op de welfsels. De eerste twee bouwlagen kregen nadien een epoxy gietvloer en belijningen. De bovenste verdieping – die zich in de openlucht bevindt – is dan weer uitgerust met een PMMA-gietvloer die tevens als waterdichte laag fungeert. Daarnaast is er bovenaan een staalconstructie geïnstalleerd waarop in de toekomst nog een overkapping in de vorm PV-panelen kan worden geplaatst. De gevelvlakken tussen de betonnen toegangskernen zijn bekleed met verticale houtelementen (aangeleverd door CRAS), die tevens dienstdoen als borstwering. Aan de straatkant is er eveneens een groengevel met een geautomatiseerd drainage- en irrigatiesysteem voorzien. Daardoor is het parkeergebouw niet zomaar een industriële doos, maar een echte meerwaarde voor het straatbeeld en de stationsbuurt in het algemeen.”

 

"Het parkeergebouw is niet zomaar een industriële doos, maar een echte meerwaarde voor het straatbeeld en de stationsbuurt in het algemeen"
- Steven Verhelst -

 

Atypische vorm en opbouw

Niet alleen in esthetisch, maar ook in bouwkundig opzicht was de realisatie van dit nieuwe parkeergebouw bijzonder, benadrukt Steven Verhelst. “Enerzijds is het een driehoekig gebouw, anderzijds is het opgetrokken als een ‘hellingsgarage’. Lees: het gaat niet om een standaardopbouw met drie horizontale plateaus en korte tussenliggende hellingbanen. De vloerplaten van elke halve verdieping zijn licht hellend uitgevoerd, waardoor elke vierkante meter kan worden benut voor parkeerplaatsen. De combinatie van de atypische vorm en dito opbouw zorgt ervoor dat niets aan de draagconstructie recht is, dat elke kolom een verschillende hoek maakt en dat ook het polieren van de betonvloeren ‘in helling’ diende te gebeuren. Er kwam dus heel wat maatwerk aan te pas. Daarnaast vond de productie van de staalstructuur op niveau 3 plaats vooraleer de ruwbouw werd afgewerkt, wat maakte dat we de verticaliteit en toleranties bij het plaatsen van de betonkolommen zeer nauwgezet moesten opvolgen. Het correct uitzetten, inboren en verlijmen van de honderden M20-ankers was allerminst eenvoudig. Tot slot zitten er steenachtige massieven in de ondergrond, dus qua waterdoorlaatbaarheid en funderingsprincipes was dit project evenmin evident. Door het driehoekige binnengebied op te vatten als een grote wadi, hebben we deze strikt functionele randvoorwaarde toch kunnen verzoenen met een vleugje esthetiek en beleving.”

 

Fraai resultaat

Kortom: de realisatie van het nieuwe parkeergebouw was allerminst een standaardproject. Ondanks alle uitdagingen is het bouwproces goed verlopen, geeft Steven Verhelst aan. “Het was wat zoeken qua werforganisatie, aangezien we ruimtelijk gezien geprangd zaten tussen de aanpalende brug en de sporen. Daarom deed een van de drie hoeken van het gebouw dienst als stelplaats voor onze mobiele montagekranen en konden we de verdiepingen pas laat in het ruwbouwproces volledig sluiten. Los van deze specifieke werkwijze hebben we geen noemenswaardige problemen ondervonden. De werken zijn gestart in augustus 2021 en op 19 juni 2023 hebben we het parkeergebouw opgeleverd. Er was behoorlijk wat opvolging van onze onderaannemers nodig om de beoogde kwaliteit te kunnen garanderen, maar het resultaat mag er wezen! Het architectonisch beton is hét paradepaardje van dit project. Het voegt een extra dimensie toe aan de afwerking met houtelementen en gevelgroen, waardoor het geheel nog mooier oogt.”

Deel dit artikel:
Onze partners