Telewerken is de norm en dus zoeken mensen actief naar ergonomische oplossingen voor thuiswerk. In de digitale statistieken van Flokk tekent deze trend zich duidelijk af. De website van Flokk heeft vandaag 59,50 % meer paginabezoeken dan in februari 2020. “De impact van telewerk werd meteen zichtbaar voor ons. Bij sporadisch thuiswerk lijkt zitcomfort geen prioriteit. Nu door het coronavirus iedereen quasi continu telewerkt, zoeken werknemers en werkgevers naar ergonomisch kantoormeubilair voor thuis”, zegt Tom Clays, Country Manager voor België en Luxemburg.
Telewerken is niet alleen vandaag een verplichte maatregel, maar zal onder invloed van de coronacrisis ook in de toekomst meer de norm worden. Clays: “Mensen moeten beseffen wat de impact is van op een geïmproviseerde manier aan de keukentafel werken. Een foute houding is nefast voor je fysieke en mentale gezondheid en bijgevolg ook voor je werkprestaties. We merken dat de interesse in onze producten en in onze blogposts met ergonomische tips sinds de lockdown week na week stijgt. Mijn belangrijkste tip? Zorg ervoor dat je elk half uur je benen strekt en blijf ver weg van de zetel.”
Het Scandinavische Flokk heeft 11 ergonomische kantoormeubelmerken (in België: HÅG, RH, Giroflex, BMA en RBM) in zijn portefeuille. De Europese marktleider is actief in 80 landen en wordt in België verkocht door meer dan 100 verdelers. Normaal gezien ligt de focus op de B2B-markt en zijn de klanten van Flokk voornamelijk bedrijven en overheden. “Doordat werknemers en werkgevers op zoek zijn naar ergonomisch kantoormeubilair voor thuiswerk ontstaat er een nieuwe markt voor onze producten. Ook particulieren willen nu investeren in duurzame oplossingen voor thuiswerk. Onze meubels worden normaal via verdelers verkocht. Door de coronamaatregelen is het aantal offerteaanvragen rechtstreeks van consumenten verdrievoudigd. 90 % van de Belgische bezoekers zijn nieuwe contacten die de website van Flokk nog nooit hadden bezocht”, stelt Tom Clays.
Sinds de lockdown steeg het aantal binnenkomende offerteaanvragen week na week en ook de trafiek naar de website steeg gemiddeld met 30 %. Negen van de tien meest bezochte webpagina’s op Flokk.com bevatten specifieke informatie over home office producten. De landingspagina van het Verenigd Koninkrijk is het populairst, gevolgd door Duitsland en Noorwegen, ook de Nederlandse en Belgische pagina staan in de top 10. Mensen gaan ook in dialoog met het bedrijf, via offerteaanvragen en contactformulieren. Ook de simulator waarmee je een volledig gepersonaliseerde bureaustoel (stof, materiaal…) kan ontwerpen is populairder dan ooit.
Door het businessmodel van de marktleider gebeuren de offerteaanvragen gewoonlijk via hun netwerk van dealers. Ook zij constateren dat er een toenemende interesse is sinds de lockdown. Caroline Reynders van Ergonomio: “We krijgen 20 % meer aanvragen binnen, voornamelijk van particulieren. Het valt op dat ze vaak last hebben van rug- en nekklachten. Dan bespreken we hun huidige thuiswerkplek. Dat is vaak de keukentafel met enkel een laptopscherm. De nood aan ergonomische oplossingen is dus hoog. Onze best verkopende stoel, die goed scoort qua kosten-baten, is het HÅG Capisco Puls-model. Wat nog opvalt, is dat mensen voor hun thuisomgeving vaker durven kiezen voor een kleurrijke bureaustoel die in hun interieur past.”