De onderzoeksgroep VUB Mobilise werkte samen met de gemeente Anderlecht en Mpact vier ontwerpen van mobiliteitshubs uit en de inwoners van de regio kregen inspraak om te stemmen op het beste ontwerp. Dat beste ontwerp evalueert de Brusselse regering nu op vlak van implementeerbaarheid. Ook de drie andere ontwerpen dienen als inspiratie voor de realisatie van mobihubs. Dit alles maakt onderdeel uit van de mobiliteitsstrategie van de Brusselse regering.
Momenteel buigt de Brusselse regering zich over haar regionale mobiliteitsstrategie, die tegen 2024 afgerond zou zijn. Hierin wil ze het concept van mobiliteitshubs verwerken. Een mobiliteitshub (mobipunt) is een locatie waar verschillende vervoersdiensten, zoals tram en bus, in combinatie met andere diensten zoals (digitale) informatiekiosken, beveiligde fietsenstallingen, een pakketautomaat en openbare toiletten beschikbaar zijn.
Voor de implementatie van die mobipunten maakte de onderzoeksgroep VUB Mobilise, in het kader van het onderzoeksproject Smarthubs, samen met de gemeente Anderlecht en Mpact vier ontwerpen. Die dienen als voorbeeld van hoe toekomstige mobiliteitshubs in Brussel vorm kunnen krijgen. Voor dit co-creatieproces kregen heel wat verschillende partijen inspraak.
“Meer dan 100 mensen namen deel aan het proces. Denk maar aan bewoners, pendelaars, vervoersoperatoren, lokale burgerorganisaties (zoals Cosmos vzw, Maks vzw, Les amis de l'Etincelle vzw, Névé vzw en Espace 16 Arts) en de overheid. Op basis van deskundig advies en rekening houdend met de meningen van al die deelnemers, stemden de bewoners uiteindelijk op een definitief ontwerp dat we nu aan de overheid overhandigen voor implementatie. Maar ook de drie andere ontwerpen kunnen dienen als voorbeeld van hoe een mobiliteitshub er uit kan zien”, aldus Lluis Martinez Ramirez van VUB Mobilise.