Ergonomie op de werkplek is een actueel onderwerp voor elke ondernemer die de output van zijn team wil optimaliseren door betere gezondheid op het werk te bevorderen. Terwijl werknemers pijnlijke spieren, uitputtende beknelde zenuwen of bewegingsbeperking verdragen, die het gevolg kunnen zijn van een slecht ingerichte kantooromgeving, krijgen organisaties te maken met de negatieve impact van absentie, ziekte en lagere productiviteit.
Investeren in ergonomisch meubilair en accessoires is even belangrijk als investeren in kwaliteitstraining en werving. Minder verloren werkdagen, lagere ziektekosten (als deze deel uitmaken van de secundaire arbeidsvoorwaarden) en het vermijden van de kosten voor het inhuren van uitzendkrachten betekenen allemaal een besparing op de langetermijnkosten.
Ziektedagen van werknemers zijn echter niet de enige reden waarom de productiviteit en de daarmee gepaard gaande winsten sterk dalen. Een medewerker die last heeft van polsbelasting, rugpijn of pijnlijke schouders werkt niet optimaal en dat kost een organisatie op termijn geld.
(*Bron: https://www.telegraph.co.uk/connect/small-business/scaling-up/staples/how-bad-office-chairs-cost-uk-plc/)
Hoeveel kosten al die ongemakken en pijnen de bedrijven nu echt?
Korte feiten