Weet wat je uitricht voor je het inricht

Hoe bepaal je de inrichting van een leeromgeving? ‘Wie weet wat hij wil uitrichten, kan beter inrichten’, zegt architect Lieven De Vadder van AR-TE. Bij Vanerum maken ze het architecten die aan de Scholen van Morgen werken gemakkelijk met een online DBFM-kit.
Hoe bepaal je de inrichting van een leeromgeving? ‘Wie weet wat hij wil uitrichten, kan beter inrichten’, zegt architect Lieven De Vadder van AR-TE. Bij Vanerum maken ze het architecten die aan de Scholen van Morgen werken gemakkelijk met een online DBFM-kit.




Om te weten hoe je je klas of leeromgeving wilt inrichten, moet je beseffen wat er allemaal in zo’n omgeving kan gebeuren. Net zoals voetbaltrainer Trond Sollied furore maakte door het voetbalveld in zones in te delen en zijn spelers looplijnen bij te brengen, zo deelt Vanerum de leeromgeving in vier zones in. Revolutionair is dat niet, maar het helpt leraren, directies, ICT-coördinatoren en zelfs architecten om structuur te brengen in het complexe gegeven van een leeromgeving.

Vanerum onderscheidt vier zones, ingedeeld volgens de verschillende didactische vormen die in een leeromgeving plaatsvinden:

1. de leerkrachtzone;
2. de deelnemerszone;
3. de gedeelde (media) zone;
4. de informele zone.

Om het leerproces optimaal te laten verlopen, moeten er oplossingen gevonden worden voor functionele eisen op het vlak van communicatie, mobiliteit, langdurig zitcomfort enz. Op de site van Vanerum vind je bijvoorbeeld een verrijdbare desk voor de lerarenzone, gemakkelijk herconfigureerbare schoolstoelen en banken met geïntegreerde kabeldoorvoer voor de deelnemerszone, digitale en klassieke schoolborden voor de gedeelde mediazone, uitnodigend loungemeubilair voor de informele zone...

Het praktische aan de online DBFMkit van Vanerum is dat architecten al die producten als vectoriële 2D- of 3D-symbolen kunnen gebruiken. Ook kunnen ze van elk product een uitgebreide technische fiche downloaden. Zo kan elke geïnteresseerde kennis maken met het Salsa loungemeubilair. Ontwerper Bram Boo wou dat in zijn meubel zowel sociale interactie, relaxen als werken zou samenkomen. Of hoe een meubel de grenzen van de zones doorbreekt. Wat zou Trond Sollied daarvan denken?


Bron: iSchoolMagazine.be


Deel dit artikel:
Onze partners