Welke sanitaire voorzieningen heb je nodig?

Sanitaire ruimtes worden vaak gezien als een kostenpost, maar een goed ingerichte toiletruimte met de juiste sanitaire voorzieningen kan je ook winst opleveren. Het toilet is onderdeel van de algehele uitstraling bij alle organisaties waar klanten (en andere bezoekers) gebruikmaken van de sanitaire ruimte. Sanitair specialist CWS lijst enkele belangrijke aandachtspunten op.

Vergeet echter je eigen medewerkers niet. Een schone toiletruimte met alle noodzakelijke voorzieningen voor een goede hygiëne kunnen het ziekteverzuim verlagen. Slecht (of niet) gewassen handen zijn namelijk ideale kweekruimtes voor bacteriën en virussen.

Lees in dit artikel verder hoe je tot een optimale toiletinrichting komt met de benodigde sanitaire voorzieningen. Dit doen we aan de hand van 3 vragen.

 

1. Hoeveel sanitaire voorzieningen zijn er nodig?

Meet of maak een inschatting van de gebruiksfrequentie van de sanitaire ruimte. Dit speelt een belangrijke rol bij de keuze voor de hoeveelheid benodigde sanitaire voorzieningen. Denk hierbij aan de aantallen toiletten, wastafels met kranen, handdoekautomaten, zeepdispensers, etc.

Op drukke locaties en met veel personeel heb je meer sanitaire voorzieningen nodig. Zo voorkom je wachtrijen voor het toilethokje, voor de wastafel en bij het drogen van de handen.

Minimum aantal toiletten volgens de wet

De wetgeving in België is duidelijk over het minimum aantal toiletten per werknemer. Het Koninklijk besluit Arbeidsplaatsen geeft aan:

  1. Het aantal individuele wc’s bedraagt tenminste 1 per 15 mannelijke werknemers die gelijktijdig worden tewerkgesteld en tenminste 1 per 15 vrouwelijke werknemers die gelijktijdig worden tewerkgesteld.
  2. De individuele wc’s voor de mannelijke werknemers kunnen worden vervangen door urinoirs, op voorwaarde dat het aantal individuele wc’s tenminste 1 bedraagt per 25 mannelijke werknemers die gelijktijdig worden tewerkgesteld.
  3. Per vier wc’s of urinoirs is er één wastafel.

Zorg vervolgens dat de volgende basisvoorwaarden voor een hygiënisch toiletbezoek in orde zijn:

  • Een schoon toilet met voldoende toiletpapier
  • De mogelijkheid om je handen te wassen met zeep
  • De mogelijkheid om je handen te drogen

 

2. Wie zijn de gebruikers van de sanitaire ruimte?

Bedenk goed wie de gebruikers van jouw toiletruimtes zijn. Is het bijvoorbeeld een toilet wat alleen door het personeel gebruikt wordt, of is het een openbaar toilet? Heb je alleen mannen, alleen vrouwen of een mix van beiden in dienst?

Dames- en herentoiletten

Een damestoilet dient anders ingericht te worden dan een herentoilet. Het verschil zit hem vooral in het aanbrengen van sanitaire voorzieningen om dameshygiëne artikelen weg te gooien. Want inlegkruisjes en tampons zijn restafval en dit mag niet doorgespoeld worden.

Plaats daarom in elk dames toilethokje een dameshygiënebox en voorkom het risico op verstopte toiletten. Dit scheelt niet alleen loodgieterskosten, maar je voorkomt ook dat een toilet tijdelijk niet toegankelijk is.

Openbare toiletruimtes

Openbare toiletten krijgen bezoekers in alle soorten en maten. Ook jonge kinderen. Zorg onder andere voor een verschoontafel en een baby luierbox om vieze luiers hygiënisch op te kunnen ruimen, zonder stankoverlast. Sanitaire afvalbakken zijn vaak ook van toegevoegde waarde tegen rondslingerend vuil binnen en buiten de sanitaire ruimte. 

 

3. Welke verschillende voorzieningen in combinatie met navulproducten zijn er?

Bij de tweede vraag hebben we al een aantal voorzieningen in de sanitaire ruimte benoemd, die afhankelijk zijn van het type toiletgebruiker. In dit onderdeel gaan we verder waar je op moet letten in combinatie met navulproducten en welke opties er zijn. 

Zorg dat toiletgebruikers niet misgrijpen

Toiletpapier

Je wilt natuurlijk niet dat iemand in het toilethokje zonder papier komt te zitten. Daarom zijn er diverse oplossingen voor verschillende gebruiksfrequenties. Een goed voorbeeld zijn toiletpapierhouders waar 2 rollen in geplaatst kunnen worden. Is de ene rol op, dan schakel je over op de andere rol.

Bovendien kun je ook kiezen voor toiletpapierdispenser waar zogenoemde 'XL rollen' of 'maxi rollen' in passen. Daar zitten veel meer meters toiletpapier op vergeleken met standaard toiletrollen, speciaal ontwikkeld voor toiletruimtes met een groot aantal toiletbezoekers.

Handen wassen

De mogelijkheid om zeep te gebruiken mag niet ontbreken bij het handen wassen in de sanitaire ruimte. Voor de meeste organisaties is een standaard zeepdispenser (zeepschuim of zeepcrème) voldoende voor een goede handhygiëne. Afhankelijk van de gebruiksfrequentie kies je voor een dispenser met een inhoud voor 500 ml of 1000 ml zeep.

Werk je in een ziekenhuis, de voedselindustrie of een andere sector waar hygiëne van groot belang (soms zelfs levensbelang) is, dan zijn desinfectiedispensers noodzakelijk.

Handen drogen

Hetzelfde geldt voor handdoekautomaten om handen te drogen. Je hebt in een standaard maat, maar ook handdoekautomaten waar grotere rollen inpassen. De rollen hoeven hierbij, afhankelijk van de gebruikshoeveelheid, minder vaak verwisseld te worden.

Belangrijk hierin is de keuze uit katoen of papier als middel om je handen te drogen. In het kader van duurzaamheid adviseren om katoenen handoekrollen te gebruiken. Papieren doekjes om te drogen veroorzaken ook meer afval in de sanitaire ruimte.

Contactloze voorzieningen

Optioneel kun je kiezen voor sanitaire voorzieningen die contactloos zijn, de zogenaamde 'no touch' variant. Dankzij een sensor hoef je de kraan, zeepdispenser, handdoekautomaat of hygiëneboxen niet aan te raken. Dit biedt gemak en comfort aan de gebruikers van de sanitaire ruimte. Bovendien is het hygiënischer doordat je ophoping van bacteriën rondom kranen en automaten door aanraking, water en zeepresten voorkomt.

Bron: CWS
Deel dit artikel:
Onze partners