Enige tijd geleden maakte ar-te op hun website bekend dat ze gingen fusioneren met Bureau Architecture Engineering Verhaegen (BAEV). Sinds begin 2016 vormen ze ar-te – BAEV. Ar-te ging opzoek naar een complementaire partner om samen te werken aan grote ziekenhuisprojecten, onderwijsinstellingen en utiliteitsbouw. In BAEV vonden ze die partner. De nieuwe gezamenlijke naam voor ar-te en BAEV is archipelago.
Expertise
BAEV werd ruim vijftig jaar geleden in Brussel opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot een toonaangevend architectenbureau met meer dan vijftig medewerkers. Het bureau heeft een expertise in gezondheid, onderzoek en onderwijs. BAEV. deelt met ar-te eenzelfde opvatting over de architectuurpraktijk en over de relatie met opdrachtgevers en partners. Met de fusie hopen ar-te en BAEV hun engagement en know-how te versterken. De samenwerking verenigt ook de medewerkers rond gezamenlijke waarden en kwaliteiten. Zorgvuldig genezen, wonen, leren en werken staan voorop.
Roze archipel
De nieuwe naam voor ar-te en BAEV is archipelago. Die verwijst naar de archipelstructuur van de fusiegroep, een eenheid met aparte entiteiten. A verwijst naar ar-te en BAEV, maar ook naar architectuur. De roze tinten van het logo verwijzen naar emotie, passie en begeestering. Verder staat de roze kleur ook voor het roze zeil waarmee Christo in zijn project Surrounded Islands verschillende eilanden inpakte in de Biscaye Bay van Florida.
Oorspronkelijke naam
De twee bedrijven blijven verder functioneren onder hun oorspronkelijke naam. Ar-te is een samenvoeging van architectuur en techniek. Het verwijst naar de kunst om een evenwichtige en dienstbare ontwerphouding aan te houden. BAEV staat voor Bureau Architectuur Engineering Verhaegen. Oprichter Emile Verhaegen heeft al meer dan 50 jaar ervaring, zijn naam blijft een vaste waarde.
Nieuw hoofdstuk
De nieuwe naam kwam er na een brainstormsessie met alle vennoten van ar-te en BAEV. Archipelago kwam snel naar voor en gaf iedereen een goed gevoel. Die naam vertelt een verhaal waar we als eenheid achter staan. “Over tien jaar hopen we terug te blikken op een mooi hoofdstuk,” aldus ar-te.
Ze geven ook nog een tip mee aan jonge architectenbureaus: “Een bedrijfsnaam is als de titel van je eigen boek en staat voor je passie, visie en verhaal. Het is niet zozeer iets wat je kan verklaren. Laat dus ook je gevoel meespreken bij de keuze van je titel.”