Eind 2021 rondde Matexi de transformatie van de Antwerp Tower aan De Keyserlei volledig af. De wolkenkrabber bestaat voortaan uit appartementen en penthouses met hoge ramen, kantoorruimtes en een ruimere parking. In opdracht van Matexi pakte WAAB-eld THV (Wiel Arets Architects en eld) als architecten de Antwerp Tower aan voor een grondige reconversie.
De Antwerp Tower, een wolkenkrabber in de stad Antwerpen, werd in de jaren 1970 gebouwd op de plaats van een stadshotel in Beaux-Arts. Naast de toren bevond zich de Antwerpse Opera die in de jaren 60 gesloopt werd. Met zijn 24 verdiepingen en 87 meter hoogte was de Antwerp Tower na de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en de Boerentoren het derde hoogste gebouw van de stad. Na de renovatie kreeg de toren er twee verdiepingen bij waardoor het nu het op een na hoogste gebouw van de stad Antwerpen is geworden. De hoogte bedraagt nu 100,7 meter.
Het ontwerp omvat een ondergrondse parking met ruimte voor 236 wagens en 550 fietsen. Handelszaken en horeca krijgen een plek op de gelijkvloers en de eerste verdieping. Daarboven bevinden zich drie bouwlagen kantoren en coworking-spaces. Bovenop de sokkel staat de toren met in totaal 241 appartementen van verschillende groottes en indeling. Het totale bouwprogramma heeft een bovengrondse oppervlakte van 45.345m² en een ondergrondse oppervlakte van 12.140m².
Aansluiting met opera
In het nieuwe concept van de Antwerp Tower trok de architect het volume van de sokkel op om het te aligneren met de kroonlijst van zijn buur, de Vlaamse Opera. Hierdoor is de aansluiting met de opera zuiverder en biedt het aan de functies in de sokkel ook een royale verdiepingshoogte van ongeveer vijf meter bruto.
De verschillende inkomzones van het gebouw worden gekenmerkt door prominente luifels, zowel voor de hoofdinkom aan het operaplan, de inrit van de parking als langsheen de straat op de De Keyserlei. Ook het terras aan de zuidkant boven op de sokkel kreeg een luifel. Door de footprint van de toren uit te breiden en deze tegelijk hoger te maken bleven de verhoudingen bewaard, terwijl de toren nu ook tot op de rooilijn komt en vanop het maaiveld beter gepercipieerd wordt.
ingrijpende structuurwerken
Voor Wiel Arets Architects en eld was het een hele uitdaging om de ontsluiting van de verschillende functies optimaal te organiseren. Dit doen ze door de ingang van de kantoren en de appartementen te voorzien via het Operaplein. Daarnaast bevindt de logistieke toegang voor parking, fietsen en leveringen aan de Van Ertbornstraat. Hierdoor ontstond er een volledig bruikbaar commercieel stuk langs de De Keyserlei waar plaats is voor eetgelegenheden en een winkel.
Naast de grondige herindeling waren ook de structuurwerken aan dit pand erg ingrijpend. De sokkel werd afgebroken en de parking werd verbeterd. Daarnaast breidde de architect de bestaande vloerplaten langs alle zijden uit om kantoorruimtes en terrassen te voorzien. Er werd een nieuw structureel systeem ingepast in de constructie, met kolommen die net buiten de oude footprint staan en uitkragende wanden die de uitbreiding opnemen. Na de plaatsing van de nieuwe structuur zaagde de aannemer alle oude gevelkolommen tussenin weg. Dit alternerende systeem creëerde grote vrij indeelbare vloervelden.
Reconversie toren
Voor de reconversie van de toren koos de architect ervoor om de structuur maximaal te behouden in de nieuwe toestand. Dit had natuurlijk een positief effect op het materiaalgebruik en de logistiek. De afwerkingen in het gebouw zijn grotendeels uitgevoerd met lichte wanden in droogbouw.
De toren heeft een centrale warmteopwekking die in combinatie staat met zonneboilers en een condenserende gasketel. Het volledige systeem werd voorzien op een latere aantakking op een stedelijk warmtenet waarvoor enkel in de kelder een koppeling met de collecteren moet voorzien worden. De kantoren worden verwarmd en gekoeld via een warmtepomp in de technische patio van de sokkel.
Na de renovatie is de toren opnieuw een waardige landmark in de stad. Dankzij zijn unieke ligging beschikt elk appartement over een uniek uitzicht over de stad, waar de terrassen beschutting bieden om aangenaam buiten te vertoeven.
Dakkolken voor waterafvoer
De Antwerp Tower had ook nood aan een compacte oplossing met maximale afvoercapaciteit. Hiervoor deden ze beroep op de SitaCompact en de SitaEasy van Sita- Bauelemente. Met een inbouwdiepte van 77 mm en een diameter van 50 mm slaagt de compacte allrounder erin om elke seconde tot 6,7 liter water af te voeren. Goed voor een oppervlakte van 134 m2. Daarnaast levert de bouwmaterialenleverancier de dakkolk met een slabbe naar keuze die identiek is aan het type dakbedekking. In totaal plaatste Sita een 600-tal Sita dakkolken.
Bij stedenbouw krijg je veel te maken met verharding. Het overgrote deel van het water komt in de riolering terecht. Dus een goed afvoersysteem is belangrijk! Dankzij de toepassingen van Sita kan het water ook gebufferd worden, en later geleidelijk aan vrijgegeven worden.
"Stel er trekt een flinke stortbui over ons land waarbij een uur lang de neerslag met bakken uit de lucht valt. Dan zullen de dakkolken van Sita ervoor zorgen dat het water over een periode van 24 uur zal wegsijpelen. Zo dragen we ons steentje bij aan het voorkomen van wateroverlast en overstromingen. Met dergelijk gravitair afvoersysteem kunnen proppen in de afvoer vermeden worden. Iets wat niet het geval is bij klassiekere toepassingen.", vertelt Country Manager Belux Miriam Corremans.