In maart 2023 nam Wienerberger officieel zijn vernieuwde showroom in Londerzeel in gebruik. 15 jaar na de opening was het indoor inspiratiecentrum aan vernieuwing toe. Naast het up-to-date interieurconcept kreeg de showroom een sterke belevingsfactor, opgebouwd rond de kracht van digitale inspiratietools.
De Wienerberger showroom langs de A12 in Londerzeel is al jaren een vertrouwd informatie- en inspiratiepunt voor bouwprofessionals en particuliere bouwers, verbouwers en tuinliefhebbers. Consumenten kunnen er alle Wienerberger producten en oplossingen zien, voelen en combineren en krijgen daarbij het afgestemde advies van de showroomadviseurs.
Digitale belevingsreis
De nieuw ingerichte showroom kreeg er, naast de tactiele dimensie, een nieuwe dimensie bij: beleving. Inspiratiefoto’s, visualisaties, textuurschermen, … nemen de bezoeker mee in de mogelijkheden van de Wienerberger producten in hun eigen woon- of tuinproject. Het is een toegevoegde waarde op de fysieke beleving waarrond het vroegere showroomconcept was opgebouwd.
Dankzij de kracht van digitale technieken begint die belevingsreis al in alle comfort thuis. De showroombezoeker reserveert zijn bezoek en kan via de Wienerberger website al concrete info over zijn project opladen en een moodboard samenstellen. In de webtool kan de bezoeker aangeven of die een renovatie- of nieuwbouwproject beoogt, de architectuurstijl beschrijven en zelfs plannen of foto’s van de woning opladen. Verder kan hij/zij al een moodboard samenstellen met inspirerende foto’s. Zo kan de bezoeker in de showroom meteen aan zijn ontdekkings- en vergelijkingstocht beginnen. Tegelijkertijd heeft de showroomadviseur al een goed beeld van het doel van het bezoek.
Inspiratie
In de showroom zelf kan de bezoeker individueel of onder begeleiding van een showroomadviseur zijn ontdekkingstocht verderzetten, al dan niet in aanwezigheid van zijn architect of plaatser. Na het aanmelden aan de registratieschermen begeleidt de webbased app de bezoeker langs de verschillende producten. QR-codes bij ieder product laten toe meer informatie op te vragen of ze toe te voegen aan het eigen moodboard. Bovendien kunnen de producten op presentatietafels uitgestald en vergeleken worden. Handig, dankzij een RFID-tag krijgt de bezoeker een realistisch beeld van de textuur van de geplaatste gevelstenen of kleiklinkers.
Verder geven inspiratieschermen een rijke inkijk in met de producten gerealiseerde projecten en geven zij ook specifieke productinformatie. Ook die info is dankzij een QR-code snel en gemakkelijk toe te voegen aan het eigen moodboard in de app. Free Wifi in de showroom maakt het werken met de gebruiksvriendelijke webtool laagdrempelig. Wie niet digital minded is ingesteld, kan de ontdekkingstocht ook op de vertrouwde fysieke manier maken. De tocht doorheen de showroom brengt de bezoeker ook nog altijd langs een meer vertrouwde innovatiebox en maquettes waar plaatsingstechnieken en -mogelijkheden en innovaties fysiek worden getoond en toegelicht aan de hand van tekst en video’s.
Paviljoen in paviljoen
Na de rondgang door de showroom neemt de adviseur tijd om het project in detail door te praten, eventuele vragen te beantwoorden en de bezoeker te informeren over de mogelijkheden met het Wienerberger gamma. Voor dat gesprek zitten de adviseur en bezoekers samen in één van de semi-transparante gespreksboxen. De vier gespreksruimtes zijn verzameld in een paviljoen centraal in de showroom
De geborgen zones zijn uitgerust met de nodige schermen en technieken om het moodboard van de bezoeker te presenteren en te vergelijken met informatie die de showroomadviseur aanreikt. Zinvolle info kan de adviseur in een handomdraai aan het bezoekersdossier toevoegen. De bezoeker ontvangt na afloop van zijn bezoekzijn moodboard met toegevoegde informatie en visualisaties in zijn mailbox en kan die op ieder moment in de webbased app raadplegen. Wanneer de de bezoeker dat wenst, krijgt hij/zij ook fysieke stalen en documentatie van gevelstenen, dakpannen en/of kleiklinkers mee.