De beslissing van de Vlaamse overheid om drie korte tunnels aan te leggen als onderdeel van de herinrichting van de A12 tussen Wilrijk en Aartselaar valt niet bij iedereen in goede aarde. Bart Van den Bossche, een architect uit Wilrijk die enkele jaren geleden een eigen studie naar de situatie uitvoerde, heeft felle kritiek op het gekozen plan en bestempelt het als het minst gunstige van de drie overwogen alternatieven.
De regering heeft recent haar voorkeur aangekondigd voor een ontwerp dat drie korte tunnels omvat onder belangrijke kruispunten langs de A12, met als doel de doorstroming te verbeteren en de veiligheid te verhogen. Dit plan voorziet ook in het aanleggen van gescheiden fietspaden langs beide zijden van de weg en een speciale busbaan op de N177.
Volgens Bart Van den Bossche mist het geselecteerde tracé echter visie en is het te sterk gericht op autoverkeer, zonder rekening te houden met de toekomstige behoeften voor openbaar vervoer. Hij benadrukt dat de gekozen oplossing de realisatie van een centrale vrije baan voor bussen en trams onmogelijk maakt, een aspect dat hij in zijn eigen studie, de Boomsedreef-visie, als cruciaal beschouwde. Bovendien zou de uitvoering van dit plan de potentiële aanleg van een tramlijn tussen Boom en Antwerpen definitief uitsluiten.
Van den Bossche uit ook zijn bezorgdheid over de geplande busbanen die met afritstroken gedeeld worden, wat de efficiëntie van het openbaar vervoer zou ondermijnen. Daarnaast bekritiseert hij de aanleg van de fietspaden en de snelheidsregimes op de A12 en N177, die volgens hem zullen leiden tot verwarring en verkeersconflicten.
De architect hekelt het gebrek aan serieuze overweging van alternatieve oplossingen tijdens het inspraakproces, ondanks herhaalde verzoeken. Hij betreurt het dat zijn voorstel voor een centrale tram- en busbaan nooit grondig is onderzocht en beschouwt de huidige aanpak als een gemiste kans om de leefbaarheid en mobiliteit in het gebied daadwerkelijk te verbeteren.
Van den Bossche roept op tot een meer open en constructieve dialoog in toekomstige inspraakprocedures, waarbij de belangen en voorstellen van alle betrokkenen serieus worden genomen, om zo tot een meer toekomstgerichte en duurzame oplossing voor de A12 en omliggende gebieden te komen.