Het Astridplein in Antwerpen werd voor het eerst aangelegd in 1904 en werd al snel een belangrijk mobiliteitsknooppunt. Doorheen de jaren veranderde het plein sterk, zowel op vlak van mobiliteitsaanbod, bebouwing, invulling en architectuur. De meest recente heraanleg gebeurde intussen zo'n 20 jaar geleden. Doordat het plein zo intensief en veelzijdig gebruikt wordt, is het tijd voor een grondige vernieuwing.
In juni 2024 dienden vier ontwerpteams een wedstrijdontwerp in voor de vernieuwing van het Astridplein:
De jury van de architectuurwedstrijd koos voor het ontwerp van Team Bureau Bas Smets. Het ontwerpbureau presenteert een slim, flexibel en compact vervoersknooppunt voor het Astridplein, waar verschillende vormen van mobiliteit een duidelijke plaats en route krijgen.
Eenvoud siert het ontwerp van Bureau Bas Smets. Door terug te grijpen naar het historische plein voelt het vertrouwd aan. Het ontwerp speelt bovendien in op hedendaagse uitdagingen zoals mobiliteit, klimaat en veiligheid. Er komt verkoeling, een goede organisatie van het plein met duidelijke routes voor de gebruikers, zowel boven- als ondergronds. De klimaatambities zijn duidelijk uitgewerkt, bijvoorbeeld door meer bomen te planten en regenwater op te vangen en te hergebruiken.
Ondergronds wordt de fietsenstalling volledig vernieuwd, met nieuwe herkenbare ingangen vanaf het Astridplein die beter aansluiten op de circulatie op en rond het plein. Ook de ondergrondse verbindingen met de premetrohaltes Astrid en Diamant worden verbeterd.
Eind juni kon iedereen de vier ontwerpen ontdekken. Er liep een online bevraging en ook op het Koningin Astridplein zelf konden geïnteresseerden de ontwerpen bekijken en hun mening geven over wat ze goed of niet goed vonden aan de ontwerpen. De resultaten van de bevolkingsbevraging worden meegegeven aan het ontwerpteam.