Woonproject De Post van AIDarchitecten geënt op DNA van Oostmalle

Op de site van het voormalige postgebouw in Oostmalle verrijst binnenkort een nieuw woonproject met veertien appartementen en een handelsruimte op het gelijkvloers. Alta Build ging voor het ontwerp in zee met AIDarchitecten. Het nieuwbouwvolume past zich in het DNA van Oostmalle in dankzij de kleinschaligheid en materialisatie geïnspireerd op de omgeving. Een elegant hoekgebouw zet de toon.

Woonproject De Post dankt zijn naam aan het oude postgebouw op de site dat al enkele jaren leegstaat. Meerdere pistes werden onderzocht voor de reconversie van het gebouw, maar om verschillende redenen zoals de beoogde energieprestatie, hoeveelheid verloren ruimte en een parkeerproblematiek is besloten het gebouw toch te vervangen. Het nieuwe gebouw bevat een mooie mix van relatief grote appartementen met ruime bergingen en terrassen, alsook een kleine winkel- of kantoorruimte op het gelijkvloers. Alle auto’s worden ondergronds gestald.  Bovengronds is het terrein dus volledig autovrij met zoveel mogelijk ruimte voor groen.
 

Lokaal DNA

“In het ontwerpproces probeerden we de focus te leggen op het DNA van Oostmalle”, klinkt het bij AIDarchitecten. “Door het gebouw te verdelen in kleinere, verspringende volumes ontstaat er enerzijds een zekere ritmiek en kleinschaligheid die de omgeving kenmerkt. Anderzijds vormt zich een elegant hoekgebouw dat op deze beeldbepalende hoekpositie zeker tot zijn recht zal komen. In overleg met de betrokken instanties werd het hoekvolume lichtjes gekanteld. Zo ontstaat er een veiliger en zichtbaarder kruispunt en zebrapad. Daarnaast maken de verspringingen in de gevellijn ruimte vrij voor groene voortuinen en ontmoetingsplaatsen rond een boom met bank.”

Alle gevels zijn voorzien in een streekeigen roodbruine baksteen van lokale makelij met een fijne detaillering in rood gepigmenteerd beton. “Voor deze detaillering met speklagen, plinten, raamkaders inspireerden we ons op enkele toonaangevende gebouwen uit de Oostmalse kern. Ter hoogte van de inkompartijen zullen de oude post-portieken worden gerecupereerd als omlijsting voor de nieuwe voordeuren. Zo hopen we een nieuwe, karaktervolle plek aan het dorp toe te voegen”, aldus Jens Pemen van AIDarchitecten.

Daarnaast zijn het ruime appartementen met een relatief hoge afwerkingsgraad zodat ze minder investeerders, maar eerder koppels en kleine gezinnen aantrekken die doelbewust niet kiezen voor een grondgebonden eengezinswoning.

 

Zachte mobiliteit

Gezien zijn uiterst centrale ligging en de onmiddellijke nabijheid van openbaar vervoer trachtten de ontwerpers in te zetten op minder auto en meer fiets en te voet. De ruime fietsenstalling bevindt zich dan ook in de gemeenschappelijke binnentuin op het gelijkvloers, zodat de drempel om de fiets te nemen zo klein mogelijk is. Toch moet er ook voldaan worden aan de strenge parkeerverordening, met als gevolg een volledig onderkelderd terrein. Ook de infrastructuur om de installatie van laadpunten voor elektrische wagens mogelijk te maken, zal aanwezig zijn. Om de impact op de woonkwaliteit erboven zo klein mogelijk te houden, wordt er in het binnengebied een volwaardige daktuin met bomen en struiken aangelegd.


Futureproof

Sinds ‘21 is het verplicht dat nieuwbouw voldoet aan de BEN-norm E30, maar de bouwheer wil een stapje verder gaan tot E20. Door een slimme combinatie van zonnepanelen, individuele warmtepompen en vloerverwarming is het gebouw energetisch futureproof en behaalt een E-peil van E20, een stapje verder dus dan de huidige norm van E30. Er komen geen fossiele brandstoffen meer aan te pas (gasvrij).

 

 

Bron: AIDarchitecten
Deel dit artikel:
Onze partners