De NMBS wil het station van Kortrijk slopen. Het gebouw is het symbool van de wederopbouw van de zwaar gebombardeerde stad na de oorlog. Het ontwerp van architect Pierre Albert Pauwels krijgt nu veel aandacht. Ondertussen tekende al meer dan 1200 personen de petitie voor het behoud van het gebouw. Architectura schenkt in de podcastreeks ‘In de bres voor ons modernistisch erfgoed’ ook een aflevering aan het station.
De zware geallieerde bombardementen op Kortrijk in 1944 troffen het 19de eeuwse station zwaar, met een grotendeelse vernieling als gevolg. In 1951 gaf de NMBS opdracht om een nieuw station te ontwerpen aan de Kortrijkse architect Pierre Albert Pauwels. Het nieuwe station werd in 1956 ingehuldigd. “Vandaag is het één van de laatste wederopbouwstations die (nog) niet gesloopt worden, en ongetwijfeld het meest indrukwekkende”, luidt het bij vzw VVIA. Voor Kortrijk is het een symbool van de wederopbouw na de oorlog en daarbij stedenbouwkundig bepalend in de stationswijk.
Eigentijds ontwerp
Kortrijk is één van de zwaarst gebombardeerde steden na WO II. Het station is één van de meest iconische gebouwen van de heropstanding van de stad. De combinatie van interbellumarchitectuur en een speelsere fifties vormgeving en afwerking maakt het uniek. In tegenstelling tot vele wederopbouwpanden die in een neobarokke of neoklassiek vormentaal werden ontworpen, koos de architect van het nieuwe station Pierre Pauwels voor een eigentijdse vormgeving.
Teken de petitie
“Om onbegrijpelijke redenen hebben de monumentendiensten er nooit aandacht aan besteed. De meeste beschermde stations dateren van voor de eerste wereldoorlog, met maar enkele van uit het interbellum. Van de na-oorlogse stations is er geen enkel beschermd, ondanks de sterk oplevende belangstelling voor de waarde van deze recente architectuur”, vertelt VVIA.
De NMBS plant het gebouw te slopen. Het bestaande station zal vervangen worden door een ondergrondse balie. In Kortrijk is daarover al heel wat commotie ontstaan, en er wordt nu een beschermingsvoorstel opgemaakt. Er is ook een petitie die intussen door meer dan 1200 personen getekend werd.
Indien u op één of andere wijze het behoud van het station wil steunen, kan u de petitie hier tekenen.
Podcast die modernistisch erfgoed moet redden
Architectura publiceert in 2023 de podcastreeks 'In de bres voor ons modernistisch erfgoed'. Daarin bezoeken we telkens een modernistisch gebouw dat wordt bedreigd door de sloophamer. We schenken ook één aflevering aan het station in Kortrijk. De aflevering over het oud administratief centrum in Hasselt kan je nu al beluisteren via deze link.