Het Brusselse Rogierplein is een frictiepunt van verschillende stadsdelen in de hoofdstad van België en Europa. Sinds het station Brussel-Noord er in de jaren vijftig van vorige eeuw verdween, ligt het plein er steeds wezenlozer bij. Er mag dan amper sociale activiteit zijn, het Rogierplein is nog steeds essentieel voor het openbaar vervoer in de hoofdstad. Xavier De Geyter Architects probeert met het project Rogier nu terug een balans te vinden tussen openbare ruimte en openbaar vervoer.
Het Brusselse Rogierplein is een frictiepunt van verschillende stadsdelen in de hoofdstad van België en Europa. Sinds het station Brussel-Noord er in de jaren vijftig van vorige eeuw verdween, ligt het plein er steeds wezenlozer bij. Er mag dan amper sociale activiteit zijn, het Rogierplein is nog steeds essentieel voor het openbaar vervoer in de hoofdstad. Xavier De Geyter Architects probeert met het project Rogier nu terug een balans te vinden tussen openbare ruimte en openbaar vervoer. Zo kan het plein zijn verbindende functie behouden, maar ook opnieuw aantrekkelijk worden voor de Brusselaars zelf.
Het ontwerp voorziet een nieuwe ruimtelijke lay-out waarbij de Kleine Ring van Brussel en het plein gearticuleerd worden door toevoeging van een brede voetgangersstrip tussen beide. Op de Kleine Ring zouden de bussen en de auto’s ook gescheiden worden. Op die manier wil het ontwerp van het plein opnieuw een fluïde ruimte maken met een minimum aan autoverkeer. Een nieuwe patio in de bestaande ondergrondse verdiepingen geeft licht aan en toegang tot het metrostation 'Kruidtuin', een congresruimte en een parkeergarage.
De patio en het busstation worden overdekt door een grote, ronde stalen luifel met een centrale sokkel die uitkraagt zowel over het plein als over de Kleine Ring. Het geheel is opgebouwd uit driehoekige structuren en wordt afgedekt met een opgespannen ETFE-folie. De sokkel zelf zal ingericht worden als bar. De werken zouden in 2014 afgerond moeten zijn. De herinrichting van het Rogierplein is het resultaat van een samenwerking tussen Xavier De Geyter Architects, de aannemer In Advance, studiebureaus Boydens, Ney & Partners en Technum. Michel Desvigne Paysagiste verzorgde het landschap.
Foto's: XDGA