Popcultuur, een vleugje ironie en een megadosis fun kenmerken de nieuwe kantoren van Xcelirate in Barcelona. Xcelirate is technologische innovator die wereldwijd actief is. Veel medewerkers werken van thuis uit op afgelegen locaties. In een stap om het bedrijf vooruit te helpen en getalenteerde jonge programmeurs aan te trekken, besloot het bedrijf een hub te openen in Barcelona, een stad die bekend staat om zijn digitale start-upcultuur en fantastische levensstijl. Lagranja Design nam het ontwerp op zich.
Xcelirate huurde een kantoor op de bovenste verdieping met een terras aan de Passeig de Gràcia, de meest prestigieuze laan van Barcelona. Hoewel de ruimte al was ingericht als een functionerend kantoor, wilden de zaakvoerders van Xcelirate iets dat de waarden van hun bedrijf uitdrukte. Ze wilden hun jonge team inspireren en een unieke, leuke omgeving bieden die hun professioneel doet excelleren. Een werkruimte die dynamisch en vloeiend is, met een decor dat mensen aanmoedigt om te verbinden, te innoveren en te fantaseren. Creativiteit aanboren, of ze nu aan een bureau of op het terras zaten.
Lagranja Design
"Dit project verschilt enigszins van andere werkruimten die we hebben gedaan, omdat strategie de hoogste prioriteit had", zegt Gerard Sanmartí, mede-oprichter van Lagranja Design. “In plaats van ons te focussen op interieurdesign in de klassieke zin, hebben we nagedacht over communicatie en gebruikerservaring.”
Hoewel Xcelirate in de digitale wereld opereert, zijn fysieke ontmoetingen – zowel tussen personeel als klanten – belangrijk. Voor deze gelegenheden creëerden de ontwerpers thematische vergaderzalen die een eerbetoon zijn aan recente online fenomenen. In één stap zit je in de wereld van Narcos binnen, met jungle-muurmotief, historische foto's van Pablo Escobar en zijn entourage en een centrale tafel met de naam van de show in poederwit lettertype. Een andere ruimte neemt je mee naar een bankkluis, het hoofdpodium voor de populaire Spaanse serie La Casa de Papel, waar het anonieme gezichtsmasker gedragen door personages in de serie en privékluisjes de visuele codes zijn.
Arcade
De gedeelde werkruimten van het nieuwe Xcelirate hoofdkantoor bieden een soortgelijk gevoel van afleiding, maar met een sterkere nadruk op productiviteit. Er zijn loungeruimtes en informele werkhoeken ingericht en door Lagranja ontworpen stoelen, krukken en banken in zacht afgeronde vormen en warm textiel. Geïnspireerd door arcade videogames, bevat de Recreation Room neonmuurinstallaties van Pacman, Space Invaders en andere beroemde personages uit het genre. Ze delen het gezelschap met illustraties van de in Barcelona wonende illustrator Javier Royo op het gordijnraam naar het terras. Zijn kleine wezens creëren eigenzinnige interacties met de beroemde skyline van de stad.
Naast interieurontwerp creëerde Lagranja ook het storyboard voor een coole wervingsvideo waarin de nieuwe Xcelirate kantoren worden getoond als een kleurrijk, thematisch werk en speelterrein voor 's werelds beste techtalent. Geproduceerd door Kinkifactory wordt het pntwerpconcept gecommuniceerd met een nieuw medium dat verder reikt dan de fysieke ruimte en de kenmerken ervan op een leuke en geanimeerde manier benadrukt.