De bewoners van een villa, gelegen op een hellend terrein, genieten zowel aan de voor- als de achterzijde van weidse vergezichten. Het enorme niveauverschil van meer dan een verdiepingshoogte tussen het laagste en het hoogste punt was meteen een uitdaging voor architect Ruben Verbeke. Voor de gevel viel zijn oog op de zachte crèmekleurige tint van de Linea 9001 gevelsteen van Vande Moortel.
Ruben Verbeke: “Eerder dan de helling als nadeel op te vatten, werd deze als een voordeel geïntegreerd in het concept. De lagergelegen straatzijde liet ons toe een bel-étagewoning te bouwen, waarbij de woonverdieping zowel voor- als achteraan iets hoger komt dan het maaiveld en op die manier van een onbelemmerd vergezicht geniet.
De betonnen sokkel waarmee het niveauverschil wordt opgevangen is dan een combinatie van kelder en carport. Het buitenschrijnwerk van deze sokkel, dat ook de toegang naar binnen markeert werd in hout uitgevoerd.
Op de sokkel is dan de woonverdieping als een baksteenvolume gerealiseerd. De detaillering is zo opgevat dat de villa langs de vier gevels steeds een zwevend effect uitstraalt. Hetzij door een overkraging t.o.v. de onderliggende betonstructuur, hetzij door de overkraging boven de achtertuin. De zwevende opvatting van de woning op het perceel laat toe dat de volledige tuin rond de woning als een groene oase kon worden aangelegd, met uitzondering van de oprit. De terrassen voor- en achteraan de woning zijn immers mee opgenomen in het bouwvolume van de woning. Vooraan zorgt het avondterras voor een interessante dynamiek van het totaalvolume. Achteraan vloeit het terras bij de leefruimte naadloos over van buiten naar binnen, waarbij je van op het terras iets hoger op de tuin neer kijkt.”
Uitkragend metselwerk
Ruben Verbeke: “We wilden een volume creëren in metselwerk dat ondanks de grote uitkragingen toch de gewenste elegantie zou behouden. In een dergelijke woning, voorzien van alle hedendaagse comfort, technieken en isolatiepakketten, is zowel het vloerpakket als de plafond- en dakopbouw al erg omvangrijk. Om het effect van het prachtige uitzicht te optimaliseren en om verder ook schakering te bekomen tussen de verschillende grote ruimtes, werd er binnenin gewerkt met niveauverschillen tussen de plafonds en met smallere maar soms ook veel bredere hogere delen plafond (gordijn nissen e.d.). Deze maken vervolgens een naadloze overgang naar de plafondbepleistering in betonlook van de buitenluifels. De grote uitkragingen en relatief dunne beschikbare hoogtes die we hiervoor wensten te gebruiken maakten dit erg uitdagend qua detaillering van de stabiliteit en ruwbouw, de dakwerker, de raamconstructeur, de aannemer buitenbezetting, de aannemer binnenafwerking.”
Hand-Made wasserstrich linea 9001 gevelsteen
Ruben Verbeke: “De keuze voor beton als sokkel volgde vrij evident uit de realisatie van een kelder, die met zeer courante bekistingstechnieken werd uitgevoerd. Bovenop deze grijze kelder wilden wij absoluut géén grijze of witte gevelsteen, maar eerder een kleur. De zachte crèmekleurige tint van de Linea 9001 leek ons daarbij een prima keuze, aangezien we ook niet op zoek waren naar een hard contrast tussen kelder en verdieping. De zandkleurige steen roept een vakantiesfeer op, past bij de betonkleur maar verschilt tegelijk voldoende om de woonverdieping als onderscheidend volume bovenop de sokkel te zien.
De gevelsteen heeft een ‘Hand-Made’-label waarmee de typische strakke look van een strengperssteen wordt vermeden. Het slanke, lange formaat benadruk ook het horizontale aspect van de woning. Vermits er in de woning veel grote glasoppervlakken zitten en glas een eerder strak en koel uitzicht heeft, zochten wij een gevelsteen die wat tegengewicht kon bieden met een meer natuurlijke en warme look, een zachte kleurnuance en een levendige vormgeving.”
Expressief terugliggend voegwerk
Ruben Verbeke: “Het gevelmetselwerk speelt met contrast tussen horizontaal en verticale verwerking. Om dit volop tot zijn recht te laten komen, hebben we geopteerd voor terugliggend voegwerk. Door licht- en schaduwwerking wordt het gevelbeeld héél wat expressiever dankzij dit terugliggende voegwerk.”
Detaillering met claustra metselwerk
Ruben Verbeke: “Behalve een aantal grote schuiframen leek de toepassing van enkele draaikipramen ook wel erg handig om de woning indien gewenst eens wat te kunnen ventileren zonder de schuiframen open te laten. Het leek echter zonde om het samenspel van grote metselwerk- en glaspartijen te verstoren met smalle raamvleugels. Vandaar dat we de toepassing van claustra-metselwerk gebruikten om achter deze claustra’s de raamvleugels van de draaikipramen te voorzien.”
Het DNA van Architectuur Ruben Verbeke
“Hoe langer we als kantoor bezig zijn, hoe meer we genieten van het métier van het bouwen. Daarnaast zijn we doorheen de jaren ook steeds meer geïntegreerd gaan werken, waardoor we nu zowel het ontwerp en de integratie van de technische installaties voor onze rekening nemen, alsook meestal het ontwerp van het interieur. Die samensmelting maakt dat we reeds in de ruwbouwfase op heel wat toekomstige detaillering kunnen anticiperen.
Onze stabiliteitsingenieur krabt zich al wel eens in de haren, net als de aannemers waar we geregeld mee werken, maar tegelijk is elkeen trots op het einde van de rit om vast te stellen waar het gezamenlijke intensieve traject ons nu weer heeft gebracht.
Dit project is qua intensiteit en qua verstrengeling van architectuur, interieur en technieken voor ons kantoor een mooie samenvatting van ons kunnen”, besluit Ruben Verbeke.