Mechelen Stationsomgeving
Het station van Mechelen is met 21.000 opstappende reizigers per dag een van de grootste stations van Vlaanderen. Door de doortocht van de HST, het GEN-netwerk en de betere spoorontsluiting van de luchthaven van Zaventem (Diabolo-project) zal het station in de toekomst een nog belangrijkere rol spelen. Momenteel is het station echter moeilijk bereikbaar, is de omgeving weinig aantrekkelijk en wordt het station als ver buiten het stadscentrum ervaren. Eurostation en Euro Immo Star werkten daarom een duurzame oplossing uit voor de mobiliteits- en stedelijke problematiek zodat de stationsomgeving van Mechelen terug een centrale ontmoetingsplaats in het stadscentrum wordt. Eurostation en Euro Immo Star kwamen met het vernieuwende idee om een nieuwe ontsluitingsweg te koppelen aan het traject van de bypass voor de hoge snelheidstrein. Deze realistische nieuwe route haalt het doorgaande verkeer uit de stationsomgeving waardoor de buurt terug ademruimte krijgt en er ruimte vrijkomt voor interessante ontwikkelingen. Voor de vormgeving van het stationsgebouw liet de projectarchitect Salvatore Bono zich inspireren door de Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart. Door de boogvorm van deze beschermde monumenten door te trekken in de overkapping van het station, betoont hij niet alleen respect voor de Mechelse spoorweggeschiedenis, maar betrekt hij meteen ook de unieke aanwezigheid van een waterweg in het ontwerp. Voor de vormgeving van het stationsgebouw liet Salvatore Bono zich inspireren door de Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart. Door de boogvorm van deze beschermde monumenten door te trekken in de overkapping van het station, betoont hij niet alleen respect voor de Mechelse spoorweggeschiedenis, maar betrekt hij meteen ook de unieke aanwezigheid van een waterweg in het ontwerp.