Doorzoek volledige site
25 september 2019 | MICHEL CHARLIER

The Twist, een gedraaide brug ontworpen door Bjarke Ingels

Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Laurian Ghinitoiu
Illustratie | Bjarke Ingels Group (BIG)

The Twist – het eerste project van BIG in Noorwegen – lijkt op het eerste zicht een moderne brug gedraaid in het midden. Maar het is meer dan dat aangezien de constructie deel uitmaakt van het Kristefos Sculpture Park in Jevnaker. Door de twee beboste oevers te verbinden, maakt de brug een culturele route af doorheen het grootste beeldenpark van Europa.

Gebouwd rond een historische pulpfabriek, is The Twist opgevat als een balk die 90 graden draait in het midden om een sculpturale vorm te creëren terwijl hij de rivier Randselva overspant. Bezoekers die in het park kunstwerken van internationale artiesten ontdekken zoals Anish Kapoor, Olafur Eliasson, Lynda Benglis Yayoi Kusama, Jeppe Hein en Fernando Botero, steken The Twist over om de kunstroute af te maken. Als een tweede brug en natuurlijke verlenging van het park, transformeert het nieuwe museum de bezoekerservaring terwijl de tentoonstellingsruimte van Kistefos verdubbeld wordt.
 

Aluminium panelen en houten latten

Een eenvoudige draai in het volume laat de brug toe om zich op te richten vanaf de beboste rivieroever in het zuiden naar het heuvellandschap in het noorden. Als een continu pad in het landschap, dienen beide zijden van het gebouw als hoofdingang. Vanaf de zuidelijke ingang steken bezoekers een 16 meter lange stalen brug over bekleed met aluminium om de twee verdiepingen hoge exporuimte te bereiken, die opnieuw verbonden is met een 9 meter lange voetgangersbrug. De dubbel gedraaide geometrie van het museum bestaat uit rechte, 40 cm brede aluminium panelen gerangschikt als een stapel boeken, licht geschoven in een uitwaaierende beweging. Hetzelfde principe is binnenin gebruikt met wit geschilderde houten latten die de vloer, muren en plafonds bekleden en zo een uniforme achtergrond vormen voor de tijdelijke tentoonstellingen van Kistefos. Vanuit elke richting ervaren bezoekers de gedraaide galerij alsof ze door een sluiter van een camera lopen.
 

De invloed van daglicht

Langs de noordzijde biedt een grote glazen muur panoramische uitzichten op de pulpfabriek en de rivier, terwijl ze naar boven toe draait om een 25 cm brede strip van daglicht te vormen. Door de gebogen vorm van de glazen ramen, creëert de variatie aan daglicht die het gebouw binnenkomt drie verscheiden galerijen: een brede, natuurlijk verlichte galerij met panoramische uitzichten op de noordzijde; een hoge, donkere galerij met kunstlicht langs de zuidzijde; en tussenin een sculpturale ruimte met een gedraaide strook van daklicht. De mogelijkheid om de galerijruimtes op te delen of samen te voegen creëert flexibiliteit voor de artistieke programmatie van Kistefos.

Een glazen trap leidt naar de benedenverdieping van het museum op de noordelijke oever van de rivier, terwijl de aluminium onderkant van het gebouw dienst doet als dak voor de kelder en sanitaire voorzieningen. Een tweede glazen wand brengt bezoekers nog dichter bij de rivier beneden, wat de ervaring de idyllische boslanden buiten Oslo versterkt.

GERELATEERDE DOSSIERS