Doorzoek volledige site
26 november 2019 | WOUTER POLSPOEL

Nu BATIBOUW stilaan nadert: tips voor een goede beursstand

Illustratie | BATIBOUW

Nog drie maanden en BATIBOUW 2020 gaat van start. Voor de marketingafdelingen van de bedrijven die zich er zullen presenteren wordt het dus stilaan tijd om na te denken over een beursstand. De bijna 1.000 exposanten koesteren immers allemaal dezelfde wens: opvallen. Maar hoe doe je dat het best? Deze tips helpen je alvast op weg.

Vooreerst: een beursbezoek is voor iedere ondernemer aan te raden, maar je moet er wel iets te zoeken hebben. Daarom is het belangrijk dat je je de volgende vragen stelt: richt ik mij met mijn aanbod tot de doelgroep van de beurs? zijn er bestaande klanten onder de beursbezoekers? Kan ik nieuwe klanten werven op de beurs? Zijn er ook concurrenten aanwezig? Wat zijn de kosten voor een stand, de voorbereiding en follow-up? Heb ik de beschikking over professioneel personeel? Is er ondersteuning van de beursexploitant? Kan het bedrijf profiteren van de beurs zelf en er nieuwe dingen leren? Vinden er workshops plaats op de beurs? Als de helft van die vragen me een ja kan worden beantwoord, is een beursoptreden te overwegen.

Maar wil je er dan ook rendement uithalen, dan is een goede stand dus van groot belang. Een eerste cruciale stap situeert zich echter nog voor de beurs. Het is belangrijk dat de onderneming informatie over haar producten of diensten in een vroeg stadium verspreidt, via de post of digitale kanalen. In die laatste categorie vallen naast mail, sociale media en de eigen website ook zogenaamde landingspagina’s.


Aandacht trekken

Op de beurs zelf, draait het natuurlijk allemaal rond aandacht trekken. Promoties, sweepstakes, maar ook sponsoring helpen daarbij. Kleine gadgets uitdelen aan de ingang, verhoogt de kans op een bezoek van je beursstand natuurlijk ook. Maar om een echte publiekstrekker te zijn, zijn die maatregelen vaak niet voldoende. Recente nieuwtjes of innovaties waarvan je voor de beurs laat weten dat je ze er zult aankondigen, lokken ook publiek naar je stand. Voorbeelden zijn nieuwe producten of diensten, maar ook verbeterde ontwerpen en nieuwe specialisten in het team.

Er moet zeker ook worden nagedacht welk personeel je bedrijf zal vertegenwoordigen op de beurs. Niet elke medewerker is geschikt voor klantenwerving. Niets ruïneert een beursoptreden meer dan onwetende of onbekwame werknemers. Denk daarbij niet automatisch louter aan salespersoneel, want potentiële klanten willen ook graag een gedegen technische uitleg over het product of de dienst.

Maar hoe professioneel en voorbereid je beursoptreden ook mag zijn, ook naar de stand zelf moet de nodige aandacht gaan. Het ontwerp ervan mag in geen geval afbreuk doen aan de professionaliteit van het bedrijf. Daarom is het belangrijk de stand uit te rusten met hoogwaardige apparatuur en te zorgen voor een aantrekkelijk design. Het ontwerpen van beursstanden wordt dan ook vaak uitbesteed aan professionals, die ook over de juiste technische apparatuur beschikken tegen een redelijke prijs. Grote fotowanden en posters zijn bijvoorbeeld aan te bevelen. In deze webshop vind je bijvoorbeeld een selectie van professionele beurssystemen.


Relatiegeschenken

Mensen zijn van nature jagers en verzamelaars. Het is daarom aan te raden kleine gadgets niet enkel uit te delen aan de ingang van de beurs maar ook op de stand zelf. Bijkomend voordeel is dat het bedrijf zo in het geheugen van de bezoekers gegrift blijft, tenminste, als het gadget dagdagelijks nut heeft en niet meteen in de vuilnisbak belandt. Schriften of balpennen zijn daarom een goed idee.

Denk er ook aan dat je een bezoeker van je stand onmogelijk alles over je bedrijf en product en/of dienstverlening kan vertellen op een beurs. Het kennismaken primeert. Daarom moet de informatie ook in gedrukte of digitale vorm beschikbaar zijn om mee te nemen.

 

GERELATEERDE DOSSIERS