Doorzoek volledige site
22 mei 2015 | KEVIN MOENS

Stabiel parkeerdaksysteem voor renovatie of lage verkeersintensiteit

Illustratie | Zoontjens
Illustratie | Zoontjens
Illustratie | Zoontjens

Met Pardak van Zoontjens is het mogelijk om daken geschikt te maken als parkeergelegenheid. Zoontjens introduceert nu zijn nieuwste parkeerdaksysteem: Pardak 80. Dit is een doorontwikkeling van het Pardak-systeem, speciaal voor renovatie en daken met een lage verkeersintensiteit.

Hoewel kleinere parkeerdaken van kantoren of autobedrijven minder intensief bereden worden, neemt de grootte en het gewicht van auto’s wel toe. Om deze parkeerdaken nóg stabieler te kunnen maken, heeft Zoontjens het Pardak-systeem ontwikkeld.

De techniek van het bewezen Pardak110-systeem ligt ten grondslag aan het nieuwe Pardak 80-systeem. Pardak80 bestaat uit een tegel in formaat 798x798x80 mm gecombineerd met een tegeldrager, kruisstuk en spanelement.

Door het opspannen van het tegelveld met het spanelement ontstaat stabiliteit op het parkeerdak. De Pardak 80-tegel is lichter dan de Pardak 110-tegel en is daardoor zeer geschikt voor renovatie op daken die een geringer gewicht kunnen dragen.

Het Pardak80-systeem bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Pardak80-betontegel
  • Pardak 80-tegeldrager
  • Pardak80-kruisstuk
  • Pardak80-spanelement


Pardak 80-betontegel

De Pardak 80-tegels bestaan uit hoogwaardig beton en hebben een afmeting van 798 x 798 mm en een dikte van 80 mm. De tegel is voorzien van diagonale groeven aan de bovenkant en sleuven aan de zijkant die er voor zorgen dat regenwater snel afgevoerd wordt en er geen plassen op het dak blijven staan. De standaardkleur van de tegel is grijs, maar kan naar wens in diverse kleuren of met verschillende deklagen geproduceerd worden.

 

Pardak 80-tegeldrager

De tegels worden gelegd op een rubbergranulaat tegeldrager met een doorsnede van 400 mm. De verticale krachten die ontstaan bij het berijden van het parkeerdak, worden door de tegeldrager opgevangen en verdeeld. Ook dempt deze tegeldrager het rijgeluid en creëert hij een ruimte onder de tegel voor ongehinderde drainage van regenwater.

 

Pardak 80-kruisstuk

In de tegeldrager is het Pardak 80-kruisstuk geïntegreerd. Dit kunststof kruisstuk dient als afstandhouder tussen de tegels. Hierdoor ontstaan voegen die zorgen voor een gegarandeerde afwatering. Het kruisstuk ligt verzonken in de tegeldrager, waardoor het de tegeldrager fixeert en ervoor zorgt dat het op de juiste positie onder de tegel komt te liggen.

 

Pardak 80-spanelement

Eén van de belangrijkste onderdelen van het Pardak 80-systeem is het spanelement. Tussen elke tegel wordt op de hoeken het spanelement geplaatst. Door de stelschroef van het spanelement aan te draaien worden de tegels opgespannen, waardoor het tegelveld één geheel vormt. De onderlinge opspanning van de tegels zorgt er ook voor dat de krachten van het berijden opgenomen en verdeeld worden en dat geluiden gedempt worden. Hierdoor ontstaat er een duurzaam en stabiel parkeerdak.

 

Renovatie van parkeerdaken

Het Pardak 80-systeem is door zijn gewicht zeer geschikt voor renovatie. Het systeem weegt 172 kg per vierkante meter en kan veelal zonder aanpassingen aan de constructie toegepast worden.

Het is bij renovaties van belang dat de uitvoeringstijd kort is en de hinder voor gebruikers van het parkeerdak zoveel mogelijk beperkt wordt. Het Pardak 80-systeem sluit aan bij deze voorwaarden. Het leggen van prefab daktegels is aanzienlijk sneller uit te voeren dan het ter plaatse storten van beton of asfalt en de tegels zijn na het opspannen direct te berijden. Het gerenoveerde gedeelte kan hierdoor meteen in gebruik worden genomen. Het is ook mogelijk om het parkeerdak in fasen te renoveren, zodat een gedeelte altijd toegankelijk blijft. Zo is het niet nodig om het totale parkeerdak af te sluiten tijdens renovatie.

De werkwijze voor het aanleggen van het Pardak-systeem is weersonafhankelijk. Dit reduceert de totale uitvoeringstijd en voorkomt uitloop van werkzaamheden.