Doorzoek volledige site
10 april 2015 | SIMON SCHREURS

Red Dot Design Award voor albo fenix-brievenbus van Argent Alu

Onlangs won Argent Alu de internationale Red Dot Design Award met zijn designbrievenbus albo fenix. Die award kent het Design Zentrum Nordrhein Westfalen sinds 1955 jaarlijks toe aan producten die zich onderscheiden door onder meer hun innovatief karakter, vormgeving, kwaliteit en duurzaamheid. De officiële overhandiging van de prijs vindt plaats in het Aalto-theater in Essen (Duitsland) op 29 juni.

Een 37-koppige jury van internationaal vermaarde designers, architecten en designexperts beoordeelde dit jaar 4928 producten uit 56 landen. De albo fenix en de andere winnende producten zullen aansluitend gedurende een jaar te bewonderen zijn in het Red Dot Design Museum.

 

Levenslange garantie tegen roest

De albo fenix heeft een hoogte van 124 cm, een breedte van 13 cm en een diepte van 40 cm. Ze is uitgerust met een verticale en volledig vlakke brievenklep. De klepopening omvat een anti-diefstalvoorziening om te verhinderen dat men de post langs de klep zou verwijderen. Binnenin is de bodem uitneembaar zodat het postvolume verdubbeld kan worden, wat ideaal is tijdens vakantieperiodes of lange afwezigheid. Deze bodem is trouwens voorzien van afwateringsgaten en een speciale profilering zodat condens de post niet kan beschadigen.

“Aangezien de fenix volledig uit aluminium vervaardigd is en naar wens gepoederlakt wordt in de unieke albo textuurkleuren, bieden wij zelfs een levenslange garantie tegen roest,” legt business development manager Gert Jooris uit. “De brievenbus kan verder uitgerust worden met een geïntegreerd pakjescompartiment en kan optioneel met een cijferslot in plaats van een sleutelslot geleverd worden. Op vraag kunnen wij ook het huisnummer of de naam op de brievenbusklep graveren.”

 

Symbool voor heropstanding

“De naam fenix is niet toevallig gekozen. Dit is namelijk het eerste nieuwe product van albo sinds Argent Alu de bekende brievenbussenfabrikant overnam. Deze brievenbus staat dan ook symbool voor de heropstanding van het merk,” legt communication officer Johan Debaere uit. “Recent stelden wij ook de albo fenix eSafe voor, waarmee wij inspelen op een nieuwe (r)evolutie in de maatschappij. Het internet is immers niet langer alleen een bron van informatie, maar wordt steeds vaker ook gebruikt voor de aankoop van goederen. Bovendien willen de mensen deze pakketten graag thuis geleverd krijgen en niet langer in één of andere winkel of centraal afhaalpunt. Daarom is er een behoefte aan een speciale brievenbus, die niet alleen de gewone post kan ‘ontvangen’, maar waarin de pakketdienst of de post ook deze speciale pakketten op een veilige manier kan afleveren.”