Doorzoek volledige site
Dossier

Openbare ruimte en infrastructuur

Fietsen door de bomen over brug uit cortenstaal

12-09-2019 Het Limburgse fietsroutenetwerk werd de voorbije maanden naar een nog hoger niveau getild. Letterlijk en figuurlijk. Na Fietsen door het Water – in Bokrijk - opende Toerisme Limburg Fietsen door de Bomen, een gloednieuwe fiets- en wandelbeleving op 10 meter hoogte door de kruinen van de bomen in Bosland. Het nieuwe fietspad ligt op het fietsroutenetwerk en bevindt zich vlakbij fietsknooppunt 272 aan het Pijnven, in Bosland, Hechtel-Eksel. Het ontwerp komt van de hand van De Gregorio & Partners Architecten in samenwerking met BuroLandschap.

Uitbreiding parking 't Zand in Brugge maximaal geïntegreerd in vernieuwd Albertpark

20-08-2019 Parking ’t Zand in Brugge wordt tegen 2022 uitgebreid met ca. 650 parkeerplaatsen. De bouw van de nieuwe parking vormt de aanleiding tot een waardevolle heraanleg van het Albertpark, die de relatie met de woonwijk en de Kapucijnenrei versterkt. Met de nieuwe uitbreiding zal ’t Zand de grootste en vooral ‘cleanste’ parking van België worden. De binnenlucht zal met speciale machines die fijn stof opzuigen, gezuiverd worden. “Zo zal de lucht in de parking zelfs zuiverder zijn dan de lucht erboven”, aldus Salvatore Bono van BOVAAarchitects, het bureau dat het ontwerp voor de parking tekende samen met de Nederlandse landschapsarchitecten van West 8. De betrokken studiebureaus zijn boydens engineering (technische uitrusting), Jan Hoste bvba (stabiliteit), Studiebureau Verhaeghe (wegenis), Dirk Bertein (boomexpert), Arcadis (milieu en mobiliteit), VEKMO (veiligheidscoördinatie) en Bureau Bouwtechniek (bouwkundig adviseur). 

Vernieuwde Grote Markt geeft centrum terug aan Vilvoordenaars

13-08-2019 Het ondergronds brengen van de parkeerplaatsen op de Grote Markt van Vilvoorde vormde de aanleiding om na te denken over een nieuwe rol en identiteit voor het hart van de stad. De vrijkomende pleinruimte, met hierrond het stadhuis, de stedelijke bibliotheek en verschillende horecazaken heeft het potentieel om opnieuw dé ontmoetingsplaats van de stad te worden. Het vernieuwde plein, aangelegd op basis van een wedstrijdontwerp van eind 2015, werd begin 2019 feestelijk geopend. Het ontwerp is van de hand van OMGEVING i.s.m. D+A Consult, Atelier Roland Jeol, Util en OM/AR architecten. 

Leuven viert 25 jaar stadsvernieuwing met blik op verleden en toekomst

15-05-2019 Een kwarteeuw geleden legde Marcel Smets de kiem voor de nieuwe Leuvense stationsomgeving. Een mijlpaal die de stad niet ongemerkt wilde laten passeren, en dus gaf ze een boek uit (Leuven Vice Versa) en organiseerde ze een gespreksavond rond stadsvernieuwing in concertzaal Het Depot. Leuvens burgemeester Mohamed Ridouani, Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck, Katrien Rycken (Leuven 2030) en Johan Van Reeth (BUUR) namen voor de gelegenheid enkele spraakmakende stedenbouwkundige projecten onder de loep die het Leuven van de toekomst mee vorm zullen geven.

Gulden Vlies- en Waterloolaan: van stadssnelweg naar Brusselse Champs Elysées

10-05-2019 De prestigieuze commerciële zone in de bovenstad op de Gulden Vlies- en de Waterloolaan tussen de Naamsepoort en Louiza zal er binnenkort helemaal anders uitzien van gevel tot gevel. Op initiatief van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet heeft de Brusselse regering een internationale architectuurwedstrijd uitgeschreven om dit deel van de Kleine Ring nieuw leven in te blazen. In november 2016 won het project van een brede promenade en een esplanade met bomen, ontworpen door de bureaus van Bruno Fortier, POLO Architects en Arcadis. Na overleg met buurtbewoners, handelaars, de betrokken gemeenten en andere belanghebbenden in de wijk, dient het Brusselse Gewest nu de vergunningsaanvraag in.

Waarom we bij stadsontwikkeling meer moeten experimenteren

09-05-2019 Stadsontwikkeling beïnvloedt het dagdagelijks leven van stadsbewoners en passanten. De herinrichting van een buurt bevordert of verhindert sociaal contact, het bepaalt mee voor welk vervoersmiddel we kiezen en maakt dat we ons veilig voelen of net niet. Maar hoe weten we op voorhand of het ruimtelijk ontwerp het gedrag van mensen op de gewenste manier stuurt? Dat schrijft Karim Cherroud van Urban Connector in dit artikel.   

97 resultaten gevonden